ÖNÉLETRAJZ
A lengyelországi Zgorzelecben
született, 1954-ben. Kezdetben pantomimet és színházat tanult. 1979 és 1982
között magasabb szintű képzésben vett részt, mint Jerzy Grotowski Laboratóriumszínházának
díját a Tessaloniki Fimfesztiválon.
JELENLEGI MUNKÁI:
Szabadúszó előadó
S.E.P.T.OD.O.R.A. művész-tagja
SPECIÁLIS ÉRDEKLŐDÉSI TERÜLETEI
Samuel Becket és Jean Genet
színháza
Előadás-Kutatás
TAPASZTALATOK
1., 1989/92 S.E.P.T.OD.O.R.A.
Kisérleti Gyakorlatok a Színházi
Táncban és a Társművészetekben Stúdió
Alapítótaagja (Angela Lyrasszal)
és igzagatója az Előadás-Kutatásnak.
2., Előadás
1992. Színpadra állítja és
megrendezi Samuel Becket „Szöveg nélkül” című darabját.
Májusban N. Kouroupos „Pylandes”
című operájában a címszerepet alakítja (nem énekes szerep).
1991. Játszik N. Kouroupos
legutóbbi filmjében (Byron – A démon balladája), amely Jaltán készült,
Ukrajnában.
1979/90. Szólóelőadásokat készít
mint pantomimes, saját kompozícióit állítva színpadra. Fellép a legfontosabb
színházi központokban és a nagyobb görög fesztiválokon Athénbban és vidéken,
valamint parateátrális helyszíneken: galériákban, iskolákban, különféle
intézményekben stb.
Folyamatosan kap meghívásokat külföldre is: a Nyitott
Színházak Nemzetközi Fesztivájűra Wroclawba (Lengyelország, 1981); Dropa
(Utcai) Talákozó Swinouyscie-ben (Lengyelország, 1983); az Amerikai
Táncfesztiválra, Durhamba (USA, Dél-Karolina, 1987); és részt vállalt a Görög
Nagykövetség kulturális műsorában Lononban, 1990-ben.
3., Tanítás
1991. Workshop a lengyelországi
Wroclawban, a „Jerzy Grotowski Mujnkásságát Kutató Központ”-ban.
1990. A gardzienice-i
Színházi Társulat meghívásának eleget téve előadást tart a lengyelországi
Lublinban az „Ökológia a művészetbe „ című szimpóziumon.
1980-90. Workshopokat vezet és előadásokat
tart Görög és külföldi színházi iskolákban.
NÉHÁNY SZÓ AZ ÉN TANÍTÁSOMRÓL
Tanári munkám egy teljes fizikai
tréninget egyesít egy olyan légzési technikával, amely energiával tölti föl a
színészt.
A fizikai tréning dinamikus
gyakorlatait a hatha jóga, a gimnasztika és a taichi elemeiből veszi. A légzési
technika az ókori kriya jógából származik, amit Leonard Orr fedezett fel újra
és nevezett el „újjászületés”-nek. Az „újjászületés” célja az, hogy segítsen
megízlelni a mélylégzést, megtisztítja önmagát a múlt és a jelen érzelmi
traumáitól. Ez összekapcsolódik egy nagyon egyszerű önelemző módszerrel, amit
Orr „személyes törvény”-nek nevezett el. Ez hozzásegíti az egyént, hogy
behatárolhassa ezeket a traumákat és más érzelmi gátakat is, bárhol is tűnnek
fel. Nagy mesterek, mint Sztanyiszlavszkij és Grotowski, tudatosították bennünk
azt, hogy a színésztréning nem csupán a szakma módszerének elsajátítását
jelenti, hanem elválaszthatatlan a színész lelkiállapotától és
elkerülhetetlenül érinti érzelmi világát is.
Munkánkban különös figyelmet
fordítunk mindarra, ami akadályozza a munkát és a kreativitást. Megfigyeltük,
ezek az állapotok úgy nyilvánulnak meg a velünk dolgozó emberekben, hogy
nehézségeik támadnak a csoport vezetőjével való együttműködésben, nehézkesen
improvizálnak, depresszióssá válnak vagy elveszítik az önbizalmukat. Az
energiahiány a fáradtság következménye, depresszió vagy kimerültség, amely
nagyon gyakran feltűnik ebben a fajta munkában.
Természetszerűleg a fizikai
tréning feltölti energiával az embereket, de felfedeztük azt is, hogy a
speciális légzési-, és hangtechnika használata is hatalmas energiát szabadít
fel és nagymértékben növeli a színész kreativitást.
Úgy találtuk, hogy a színész
teljes körű bevonása érdekében – ami egyébként a célunk is –, munkánk a
mélylégzés, a hanghasználat ás az érzékszervekre való oda figyelés között kell,
hogy váltakozzék.
|