A Szkéné Színházban két éve működő színházi társulat. Első előadásaik
rövid, önálló jelenetekből felépített egyszeri produkciók (akciók)
voltak, a három újabbat azóta is repertoáron tartják.
Az előadásokat a csoport tagjai írják és rendezik.
Fotosnak tartjuk a könnyedséget, a humort, a hitelességet, az
improvizatív kézséget és a közvetlen kapcsolatot a nézőkkel.
Felhasználjuk a színházi hagyomány minden eszközét, ugyanakkor nem
tartunk evidenciának semmilyen színházi kategóriát. Kerüljük vagy
gúnyoljuk a színházi közhelyeket, a harsány, hatásos effektusokat, a
patetikus, tragikus hangvételt, a "mély filozófálgatást" vagy a "lila
Művészkedést". Igazi érzelmekkel, indulatokkal, igyekszünk tolmácsolni
mondandónkat. Az alapos elemzés és összepróbáltság mellett sem tartjuk
elsődleges szempontnak a szöveg pontos felmodndását, hanem inkább a
spontaneitást. Ennek ellenére nem törekszünk tökélets illúzió keltésre.
Szinte minden esetben használunk prológust és narrációt.
Bevezetés a hisztéria esztétikájába
Az ember művészete az osztálytagozódás előtti társadalom korai
szakaszain a költészetet, a dalt, a zenét, a táncot és a kézimunkázást
(kötés-horgolás-hímzés-szövés-nemezelés stb.) ösztönösen összefogta
valami látványos egészben. Később az egyes művészeti ágak
elkülönülésével kifejlődött a hisztéria, mint önálló művészeti ág.
A hisztéria eszmei-művészi tartalmának alapja az idegroham. De ahhoz,
hogy a hisztéria nézhetővé váljon, az kell, hogy az alkotók
szétvessenek minden művészeti keretet, hogy ijesztőek és gusztustalanok
legyenek. Ennek elsődleges eszköze a halálos lehellet, mely átjárja a
hallható beszédet, a vizuálisan felfogható arcjátékot s a hisztériának,
mint különleges művészeti ágnak oly eredeti bájt kölcsönöz.
A hisztériának különösen becses az a képessége, hogy a nézők sokasága
előtt szemléletesen kibontakozó, rendkívüli eseményt képes teremteni,
felidézve annak teljes konkrétságát és bonyolultságát. A hisztériának
ez az előnye a festészettel szemben, a színházzal szemben pedig
egyszerűen az, hogy jobb. Még egy fontos előnye van minden más
művészeti ággal szemben, éspedig az, hogy a hisztéria állandó
(konstans), azaz bármikor a művészeti érzékelés tárgya lehet.