Keresés
 
  A program | A fesztiválról | Archívum | Sajtószoba | Linkek  
 

THEALTER 1993 / Július 20, Kedd

 

Előadás

Részletes információ

Oldal nyomtatása

Utolsó Vonal (Budapest): Piroska

20. Kedd 20:00     Jate Klub

60'

Piroska, az Utolsó Vonal Hisztériája

A Szkéné Színházban két éve működő színházi társulat. Első előadásaik rövid, önálló jelenetekből felépített egyszeri produkciók (akciók) voltak, a három újabbat azóta is repertoáron tartják.
Az előadásokat a csoport tagjai írják és rendezik.
Fotosnak tartjuk a könnyedséget, a humort, a hitelességet, az improvizatív kézséget és a közvetlen kapcsolatot a nézőkkel. Felhasználjuk a színházi hagyomány minden eszközét, ugyanakkor nem tartunk evidenciának semmilyen színházi kategóriát. Kerüljük vagy gúnyoljuk a színházi közhelyeket, a harsány, hatásos effektusokat, a patetikus, tragikus hangvételt, a "mély filozófálgatást" vagy a "lila Művészkedést". Igazi érzelmekkel, indulatokkal, igyekszünk tolmácsolni mondandónkat. Az alapos elemzés és összepróbáltság mellett sem tartjuk elsődleges szempontnak a szöveg pontos felmodndását, hanem inkább a spontaneitást. Ennek ellenére nem törekszünk tökélets illúzió keltésre. Szinte minden esetben használunk prológust és narrációt.

Bevezetés a hisztéria esztétikájába

Az ember művészete az osztálytagozódás előtti társadalom korai szakaszain a költészetet, a dalt, a zenét, a táncot és a kézimunkázást (kötés-horgolás-hímzés-szövés-nemezelés stb.) ösztönösen összefogta valami látványos egészben. Később az egyes művészeti ágak elkülönülésével kifejlődött a hisztéria, mint önálló művészeti ág.
A hisztéria eszmei-művészi tartalmának alapja az idegroham. De ahhoz, hogy a hisztéria nézhetővé váljon, az kell, hogy az alkotók szétvessenek minden művészeti keretet, hogy ijesztőek és gusztustalanok legyenek. Ennek elsődleges eszköze a halálos lehellet, mely átjárja a hallható beszédet, a vizuálisan felfogható arcjátékot s a hisztériának, mint különleges művészeti ágnak oly eredeti bájt kölcsönöz.
A hisztériának különösen becses az a képessége, hogy a nézők sokasága előtt szemléletesen kibontakozó, rendkívüli eseményt képes teremteni, felidézve annak teljes konkrétságát és bonyolultságát. A hisztériának ez az előnye a festészettel szemben, a színházzal szemben pedig egyszerűen az, hogy jobb. Még egy fontos előnye van minden más művészeti ággal szemben, éspedig az, hogy a hisztéria állandó (konstans), azaz bármikor a művészeti érzékelés tárgya lehet.

A HISZTÉRIÁK
(tartalomjegyzék)
1. takrítás, buja versek, pisis lepedő
2. ebéd, dilibogyók, lángolt gyulai kolbász
3. úttörő becsületszó, a káder munka közbeni tanulmányozása, turkálás, fogják meg!
4. egy bugyi, egy doboz biopon, prosztatával
5. betétkönyv volt-nincs, engedd el a nadrágom!
6. vallatás, Béla nem kér bocsánatot, sztriptíz jogos indulatból
7. kezdődik a szabó család!, ég a szőnyeg, hol az ólmosbotom?

szereplők

Dióssi Gábor, Felhőfi-Kiss László, Nádasdi László, Pintér Béla, Tamási Zoltán, Virág Csaba

rendező

Regős János

dalok

Vizy Miklos

asszisztens

Péterfy Borbálya

szerző

Regős János

fény

Vizy Miklos

 
Az oldal tetejére
 

2025 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció