Apámmal álmodtam. Halott Apám haragosan szól hozzám, meg akar ölni. Nem
tudom, a feudisták miféle ótestamentum Ödipusz-komplexust olvasnának ki
ebből az álomból? Értelme egyszerű: hazámmal álmodom, hazám az apám,
meg akar ölni.
János Bevallja, hogy az iskolában már napok óta nem megy közös ebédre;
az üres osztályban marad, ott rágcsálja a tízórairól maradt kenyerét,
mert szégyelli nyelvi nyomorékságát, ebéd közben, a fesztelenül
beszélgető olasz gyerekek között. De ez szomorú magány most már életünk
végéig valamennyiünk sorsa, akik eljöttünk hazulról. Legfeljebb
társalogni tanulunk meg, beszélni többé soha.
Az ember nemcsak végig-cselekszi, végig-beszéli és végig-hallgatja az
életet, hanem végig-álmodja is. Mindennek alján gomolyog az álom. S ez
éppen úgy “élet”, mint a cselekvő, a beszélő, a hallgató valóság.
Mint az egerek. Mint a madarak. Rágcsálva, pislogva a fényben,
csiripelve. Úgy élnek az emberek itt. Úgy élünk mi is itt. Ez nem a
legrosszabb. Talán nem is “reménytelen”. A létezésnek itt nem az a
célja, hogy “reményteljes” legyen. Csak az, hogy legyen.
Az életbe, mint az irodalomban, minden a “hogyan”-on múlik. Végül is,
nagy különbség, valaki megiszik-e egy csésze kamillateát, vagy beöntés
alakjában juttatják el ugyanezt a folyadékot az emberi szervezetbe? A
folyadék ugyanaz, az emberi szervezet is azonos – de az érzés a kétféle
eljárás során merőben más.
Ha elmegyek erről a földrészről, Európa nagyon hiányzik majd. De Európa már itt Európában is hiányzott.
Március idusa: Csak egyféle “szabadság” van: az alkotó ember akarata, amikor munkája fölé hajol.
Minden reggel ébredés után, első pillantás a nagy térképre, melyet a
heverővel szemben a falra szögeztem: “Large Print Map of Europe”. És
este elalvás előtt, ugyanez a látomás. És nincs “európai honvágyam”. De
a zenész még ezt mondotta: “A nap itt azzal telik el, hogy az ember
nincs Európában.”.
Az emigráns, aki a “hazamenésre” gondol: nem igazi emigráns. Haza menni lehet, de csak úgy, mint Ulysses: meghalni.
|