Az előadás két ember kapcsolatát és egymástól való függését elemzi
komédián és drámai kétségeken keresztül. Erő és hatalom forog kockán,
de végül is mindkét figura egy (azonosíthatatlan) titokzatos veszéllyel
találja magát szemben, mely sötétség felől közelít. A bizonytalanság
eluralkodik hőseinken…
A Színházi Iskola tanára, Vaskressia Viharova fiatal, tehetséges és
ambiciózus bolgár színpadi rendező tele merész ötletekkel, melyeket a
modern, az absztrakt és a kísérleti színház területén valósít meg. Az
oktatás három éves.
A program négy fő iránya:
(a) Oktatás – Egyedülálló módszertan – “Az ember – a magára hagyatott színész”
(b) Bemutatók – Minden tanév a diákok előadásával zárul. Viharova
csoportja játszott Bulgáriában, Magyarországon (1989, 1990, 1992),
Olaszországban Urbinoban (1990) – két hetes szeminárium –, Rómában
(1990) és egyéb helyeken.
(c) Utcaszínház – A színész – az új valóság képviselője
(d) Történelmi helyek emlékének felélesztése – Olaszországban, egy
Urbino melletti lakatlan faluban kísérleteznek egy hasonló olasz
csoporttal közösen. Tervek a hasonló ősi bolgár települések
felélesztésére.
Szívesen együttműködnek programok kidolgozásában a hasonló külföldi színházi csoportokkal.
Módszertan
A bolgár néptáncos motorikus és ritmikus fegyelmére épül.
…AZ ÖSZTÖNZŐ SZÍNPADI RENDEZŐ és a TÉRÉPÍTÉSZ egyesíti akaratát, hogy
lélektanilag és térbelileg árnyalt helyzetet teremtsen a SZÍNHÁZnak
nevezett JÁTÉK fő hordozója, a SZÍNÉSZ számára.
Az AKÁRKI-SZÍNÉSZ megrémül a tértől, nem viseli el a szavak
konkrétságát, reménytelenség tölti el a tartalom trivialitása láttán –
a térben végrehajtható egyetlen lehetséges mozdulatról álmodik.
Vágyódik utána, hajszolja és magáévá teszi. Ám meg is öli a vágy e
játéka folytán – és még csak be sem ismeri bűnét. Mi több (és ezt sem
vallja be soha), mindvégig képtelennek érzi magát arra, hogy e mozdulat
igazi lényegével azonosuljon.
A színész kiabál, ellenáll és elutasít, de állandóan visszatér ahhoz,
ami éppen elutasított, mivel ez a kifejezés egyedül lehetséges formája.
Ezek a csoporton belüli létezésének szabályai. Nem tudja felfedezni
önmagát egészen addig, míg mint művészi jellemet, akire az egész
agresszió ráhárul, meg nem különböztetik. Azonban éppen ez a joga és
igénye, hogy ellenálljon, az, amire építünk. Ez a nagy titok – a
cselekvés lényege. Inkább az érzelem megteremtésének, semmint
újrateremtésének titka a SZÍNHÁZ-nak nevezet JÁTÉK-ban…
A Színész – Ember önmaga kontextusában.
Az Ember – Színész mint önmaga kontextusa.
Úgy tekint magára, mint egy egyszerű egyesült dinamikus rendszer,
amelyben mozdulat és hangzás folyamatosan követi megteremti,
kölcsönösen helyettesíti egymást.
T és Leonardo “Harmonikus embere” – Miféle jel tűni fel ebben a
mellérendelésben? Az egyéni önképzés az, ami képessé tehet bennünket,
hogy fölfedezzük és megalkossunk egy “ESZKÖZT”-t (egy minimális
személyes közeget), felébresztve az egyéni önkifejezés igényét. Ezen
“ESZKÖZ” segítségével kifejleszthetsz egy új testet és ennek révén egy
új dinamikus játékmódot.
|