“Amikor először hallottam Platónnak a
híres elképzeléséről, hogy a tanulás emlékezés, rosszindulatú viccnek
tartottam az egészet. Annál inkább meglepődtem azon, hogy az újszülött
már eleve tud úszni, s csak akkor felejti el ezt az adottságot, ha nem
gyakorolja. Amikor az ember idősebb korában úszni tanul, nálam tudósabb
elmék szerint is eleve adott tudását idézi fel. A mási meggyőző érv,
ami Platón roskatagnak tűnő elméletét látszik alátámasztani, a
gyermekrajz. Amióta barátom felesége a modern művészet és a
gyermekrajzok viszonyáról készült tanulmányt írni, önként vállalt
feladatomnak tartom, hogy magam is elgondolkodjam a kérdésről.
Chagall-, Klee-, Dubuffet- és Twombly- albumokat lapozgatok, s ezzel
párhuzamosan igyekszem különböző korú gyermekek rajzait egymással és a
nagymesterek munkáival összemérni. Azt kell tapasztalnom, hogy a
gyermek eleve zseniálisan rajzol, minél fiatalabb, annál inkább. Ez
annyira nyilvánvaló, hogy mintha egyedül a pedagógusok lennének azok,
akik nem veszik észre. Úgy tűnik , éppen ők vállalják magukra azt a
kínos feladatot, hogy a kicsikkel elfeledtessék ezt a csodálatos
képességet: arra kényszerítik a kis zseniket, hogy a világot olyannak
ábrázolják, ahogy a felnőttek egysíkú, mechanikus szeme látja.
Világosan nyomon követhető, mennyit romlik egy gyermek látása röpke
néhány év alatt az óvodában, de még inkább az iskolában: hogyan vész ki
a vonalból a szenvedély, miként válik a szín a dolgok esetleges külső
burkává, a rajz pedig tanítóbácsis szentenciák szimpla
illusztrációjává. Ilyen helyzetben művész, illetve látni tudó ember
csak azokból lehet, akiken nem fog ez az évekig tartó rontás, illetve
akikben van annyi erő, hogy felnőtt fejjel is vissza tudjanak emlékezni
eredeti tudásukra.”
SEBŐK ZOLTÁN