Bemelegítés indul: Thealter…?
Színtiszta imperializmus.
Imperializmus?! Homályosan bár, de ismerős fogalom. Ha szíveskednél, erről egy kicsit bővebben…
Azt jelenti, hogy egy adott cselekvésformán keresztül leigázod a
helyeket és az embereket. Majd ezt a helyzetet megtartod, vagy
megpróbálod kiterjeszteni. Ez most a hetedik fesztivál, ami a
„kiterjedés állapotában” tart. Néhány ember baráti, és véletlenül
ölünkbe hullott vállalkozásaként kezdődött, amikor mindannyian már túl
voltunk azon, hogy megcsináljuk azt a színházi csoportot, ami művészeti
területen hajtaná végre ezt a fajta leigázást és rabságban tartást.
Ebben a váltóévben, 1990-91-ben jött a lehetőség, hogy fesztivált
csináljunk. Akkoriban, úgy mondták – még nem volt ilyen általános
megnevezés az „alternatív” – legyen alternatívája a Szegedi Szabadtéri
Játékoknak.
A felkérők adták a pénzt, s ezzel létrehozták saját konkurenciájukat
úgy, hogy ettől a konkurenciától valójában nem kellett tartaniuk. „Ãk”
akkoriban egy hatezres, mára négyezres szabadtéri nézőtér, „mi” pedig
néhány rom és pince vagyunk.
Melyek ezek a fesztiváli romok és pincék? A Régi Zsinagógát ismerem, ami a színészek és a nézők talán legnépszerűbb helyszíne.
A Régi Zsinagóga egy fantasztikus találmány: maga az üres tér. Amikor a
Zsinagógára rátaláltunk, melegkonyha- és tanszerellátó raktár volt.
Hamarosan kiderítettük, hogy a hely Szeged városáé, mint birtok és a
Szegedi Szabadtéri Játékoké, mint használati jog; majd a miénk, mint
valódi használóké. Legalábbis mostanáig így volt.
A Régi Zsinagóga egy olyan tér, amelyhez hasonló helyek a világ számos
pontján – ott, ahol a művészi attrakció régebben kiszabadult a zárt és
egynemű, csupán meghatározott funkciókra alkalmas kőszínházi terekből –
már évtizedekkel ezelőtt izgalmas összművészeti befogadótérként
működtek. Mi, a színházi, kicsit a filmes és a képzőművészeti
adottságait használtuk ki. Maga a hely, adta magát. Semmi mást nem
kellett tennünk, mint ugyanúgy „betörni” és ugyanúgy lakhatóvá tenni a
színházak, a közönség és természetesen önmagunk számára. Való igaz, ha
ma a fesztivált azonosítják valamivel, akkor elsősorban a Régi
Zsinagógával, mint hellyel. De mostanában már azonosítják a Kass
Szállóval, a régi Hungáriával is.
Elég változatos és tumultusmentes
fesztiválprogramnak nézünk elébe. Milyen előadásokra hívnád fel a
figyelmet? Lehet-e a programból egyáltalán valakit/valakiket kiemelni?
Nem szükséges, mert ez úgyis látható lesz, hogy nincs akkora torlódás,
ez most egy befogadható fesztivál. Nem harminc-negyven produkció van
összezsúfolva hét nap alatt, hanem húsz-huszonkettő. Úgy látom, hogy a
magyar csoportok „beklónozódtak” ebbe az alternatív állapotba. Ki így,
ki úgy, ki jobban, ki rosszabbul, van aki több, ki kevesebb lehetőséget
kap – főleg Budapesten –, hogy dolgozzon. Hiszen Méhes Csabán és Pályi
András és barátain kívül nincs vidéki fellépő.
A csoportok többségükben bebetonozódtak, úgy látom, megpróbálnak befelé dolgozni.
Egy finomabb, intimebb, emberibb teret próbálnak megmutatni az
előadásaikban. Ehhez vendégszövegeket keresnek, vagy éppenséggel
szövegeket írnak. Erre jó példa az Artus és az Andaxínház. Ez utóbbi
egy elmegyógyintézetben működő és ott író osztrák-német figura
vendégszövegeire épít, Goda pedig maga írta Portréinak a szövegtestét.
Eltűntek a csak mozgásra és kortárs táncra építő előadások, legalábbis
a mostani kínálatból. Közben a MU Színházban tartott koreográfia
esteken azt látom, mintha jönne egy új koreográfusi vonal. Valószínűleg
könnyebb a támogathatósága, könnyebb a hely- és térigényét megszervezni
és működtetni.

Talán ezért fordultak befelé, és konzervatívabbak a mai 6-7 fős
produkciót létrehozó társulatok, mint voltak korábban, és ezzel a mi
fesztiválunk is konzervatívabb fesztivál lett, mint volt két-három
évvel ezelőtt. Kevesebb meglepetés ér bennünket itthon. Külföld pedig
valahogy elérhetetlenül messze lett számunkra, ami azt is jelenti, hogy
az imperializmusnak bőven volt határa, nem tudtunk úgy terjeszkedni,
ahogy kellene. A Thealteren arra vagyok kíváncsi, hogy ami visszajön az
Acheból, az orosz társulatból, valami hasonlóan frenetikus dolog
lesz-e, mint korábban, és arra, hogy ami visszajön az amerikaiakból, ki
tud-e lépni a számunkra kissé távoli, idegen, és a mi
problematikáinkkal nem nagyon érintkező dolgok köréből. Az amerikai
színházak, úgy láttam, sokkal inkább a dolgok formájával, a
kimondhatósággal vagy a kimondhatónak a problematikájával foglalkoznak,
melyekhez nagyon gyorsan megtalálják a megfelelő paneleket, és ezeket
mutatják meg. Kíváncsi vagyok, hogy ez igazolódik-e az amerikaiak
előadásaiban. Nálunk ennél valamivel bonyolultabban működnek a dolgok,
ám lehet, hogy csak az én agyam ilyen. Nem tudom, hogy valóban így
van-e, de semmiképpen sem esztétikai ítéletként mondtam. Természetesen
lesz táncszínházi produkció is, amely Szegeden tartja magyarországi
bemutatóját. Lesz a Metanoia különítmény előadása, ahol azt hiszem,
mindaz megvalósul egy színházi térben és egy csoporton belül, ami a
befelé forduló művészemberek és színházcsinálók esetében megvalósulhat.
Elértek egy maximális nullpontra, az egész civil életterüket, és civil
működésüket arra a színházi előadásra állították át, amit majd 12-szer
vagy 14-szer látni lehet. Ami hatásunkat nem abban áll, ahogy itt
évről-évre működnek ezek a csoportok, hanem abban, hogy nyitottak
egymás felé. Nyitottak arra, hogy egymással dolgozzanak, ami gyakran
kényszer is.
Mit vársz az idei fesztiváltól?
Amit szoktam. Ugyanaz az éhséget vagy ürességet, amit évekkel ezelőtt
éreztem. Ha várok valamit, akkor azt, hogy ez az éhség, amivel ez az
egész elkezdődött, újra feltámadjon bennem. Ha nem, az sem baj, mert
akkor csak nézem a körülöttünk szorgosan dolgozó 40-50 embert, és az
előadásokat látogató 4-5-600 embert, és elmondhatom, hogy jóllaktam.
Kirner