Keresés
 
  A program | A fesztiválról | Archívum | Sajtószoba | Linkek  
 

THEALTER / Exstasis - 1997. évfolyam - 1. szám / Grúz Opera rovat

 

Lapszámaink

göttler - Beszélgetés Felhőfi Kiss Lászlóval

nyomtatható verzió

Szeged azért jó, mert azokkal az emberekkel, akikkel sok időt tölt az ember, most még többet lehet együtt – mondja Felhőfi Kiss László, az Utolsó Vonal színészrendezője, aki alapvetően azt várja Szegedtől és a Fesztiváltól, hogy az emberek, beleértve saját magát is, jól érezzék magukat. Mindemellett persze meg szeretnénk mutatni magunkat, és darabunkat azoknak, akik Pesten nem tudják megnézni, és mi sem láttunk még rengeteg előadást, ezeket is meg kell néznünk.

Úgy hallottam, az általatok hozott darab, a Trold Vekdrael Lovag egyszerű, igaz, őszinte élete, az ő szeretett női körében, halálával bevégezve egy letisztult és közérthető történet.
Valóban közérthető, attól függetlenül, hogy mindössze két magyar szó hangzik el a darabban, melyet egy ismerősünk gyönyörű grúz operának nevezett. Kettő- és háromszólamú grúz népdalokra épül az előadás, ezért jellemezte így.

Grúz dalok, skandináv név – mindez elég távol esik tőlünk.
Igen, méghozzá általam kitalált név, csakúgy, mint a történet. A cél az volt, hogy a néző csupán a dallamokat ne tudja mihez kötni, hanem a látvány és a hangok útján induljon el befelé, magába. Ha ugyanis magyar dalokat hallunk, nyomban néhány meglévő élményünkre gondolunk, és nem biztos, hogy arra amit a pillanat és a színész a színpadon ki akar fejezni. Hasonlóan a figura: a közönség számára ez egy sosemhallott név.

Ez valóban ízig-vérig „zeneszínháznak” tűnik. Hogyan született az ötlet?
Pillanatnyilag elegem van a beszélő színházakból, mint színész, mint néző egyaránt. Ezért gondoltam erre. Később Király Anitával, aki az előadásban is szerepel, beástuk magunkat a Zenei Könyvtárba. Talán a huszadik lemezen lehetett néhány grúz dal, persze sokkal több szólamúak voltak, mint amilyeneket mi felhasználhattunk volna, de ez a zene azonnal megfogott, tudtam, hogy ez az alapanyag jó lesz.

A zene valóban kuriózum, a mondanivaló viszont klasszikus.
Nem kétséges, hogy a történet leginkább alapkérdésekkel foglalkozik, olyanokkal, mint születés, halál és szeretet. A mi köreinkben a hős természetesen elbukik: ez talán némi elgondolkodásra adhat okot. A darab azt próbálja megmutatni, hogy a fent említettek ma is legalább olyan fontosak, mint az, melyik pártra szavazzon az ember.

Ahogy hallom, Gyergyószentmiklóson nagy sikere volt
Igen-igen, annak ellenére, hogy szégyelltük magunkat, mert alig van benne magyar szó. Mégis, az előadás utána még külön is énekeltetni akartak bennünket...

Hogy alakul a jövő?
Két tervem van: az egyikhez nagyon sok pénz kellene, a másikhoz kevesebb, de nagy bátorság.

Vonatkozó előadások:
TROLD VEKDRÆL LOVAG EGYSZERŰ, IGAZ, ŐSZINTE ÉLETE, AZ Ő SZERETETT NŐI KÖRÉBEN; HALÁLÁVAL BEVÉGEZVE   07.28.21:00

2.oldal

Vissza a tartalomjegyzékhez Az oldal tetejére
 

2025 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció