...ezeknek a jelképeknek és metaforáknak az egyvelege valóban állatnak, és nem poétikus állatnak mutatja az embert...
Sőrés Zsolt kritikája
Az utóbbi két-három évben reneszánszát éli, legfőképpen a film-, de a
színházi világban is az ember szexuson keresztül direkten megragadható
intim világának és önazonosságának a kifejezése. A látszólag nemekre
bontott, de valójában homogén módon viselkedő voyeur nemiség
(előadó)művészeti - színpadi környezetbe való integrálása is a
hagyományos módon működő kultúra reakciója a nyolc évtizede működő
avantgárd performanszok szabadságélményére. Ezek a látszólag radikális
előadások, mint most legutóbb Zsótér Sándornak a Szegedi Nemzeti
Színház számára készült III Richárd megkoronázása rendezése is a Régi
Zsinagógában csupán a mai szöveges, hagyományos dialógusokkal,
szituációs kohézióval, a tanult színészi játékkal dolgozó színház
problémáját mutatják meg: a volt tabu, a szubkulturális ellentéteket
szülő szexuális aberrációk megjelenítése is csak a klasszikus alapokon
működő színház régi drámaiságát akarja visszahozni azzal, hogy a meleg
ízű biszex embert, mint vívódó lényt használja fel arra, hogy érzékivé
tegyen egy elavult előadó-művészeti formát, amely felvonásaival,
szcenikai megoldásaival, a kötelező tapssal és más rituális elemeivel
is csak a szórakoztatást szolgálja. Zsótér darabja azokat a
kékharisnyákat, és mondjuk férfi megfelelőiket, a zöldnadrágosokat
elégíti ki, akiknek önismerete megállt a macsó buzulásnál és a
valójában férfi módra élvező, pornófilmekben játszadozó nők leszbikus
aktusainál. A

dörgedelmes, drámai konfliktusokról üvöltöző monológok és
csinált dialógusok mögé szorult főleg férfi, de azért férfi-nő
aktus-párharcok maníros jelzésszerűségükkel, maszkok és díszletek mögé
bújtatott hamis prüdériájával unalmas szoftpornó-előadást hoznak létre,
ahol a néző sem lehet más, mint kukkoló Onán a Zsinagógában. A három
órás peep-showban az első percek befejezetlen orgazmusai után a csak
megfigyelői pozícióihoz visszaidegenített néző már nem kíváncsi a
megkoronázandó Richárd „ízig-vérig modern figurá”-jára, aki „az ember
belső és külső szabadságának határait próbálgatja”, mert nem kap mást,
mint a kultúrtörténeti konszenzusban a shakespeare-i kliséket
felhasználó, a szokásos jelképekkel nehezített fétis-pornót, amelyben
leginkább csak az számít, hogy a vért vagy esetenként a terhes női has
belső falát illetve a Richárd és Erzsébet közös gyermekét kívánó
méhlepényt jelentő (azért a darabban szimbolikus úszásra is alkalmas),
megfelelő világítással bordélyvörös gumimatracok ott legyenek, vagy
éppen az, hogy a frigyszekrényben (Jahve neve alatt) a német (szintén
gumi) pornófilmekben használt, a rafinált élvezeteket takaró esőkabátot
viselő Bourchier bíboros korbácsolja-e önmagát vagy sem. Fontos az is,
ki hogyan árulja az ánuszát, univerzális nemi szervét, azaz mennyire
jól koreografált a csípőmozgása és beszédes a segge, az a
testrésze, amelyet ugye az ördögtől kaptunk; mert bizony az isteni
szentélyből induló kiáramlás, amelyet a szentháromság betongyűrűi
változtatnak földi fénnyé a gumimatracok fölött, és a szép akusztikus
zajjal rendelkező égi fémrács alatt az angyali légiókban a bukottnál
végződik, az emberek között pedig az állatnál. Sajnos, ezeknek a
jelképeknek és metaforáknak az egyvelege valóban állatnak, és nem
poétikus állatnak mutatja az embert, akinek állítólag alkotója helyett
is – ahogy ez akár egy jó Hans Henny Jahnn „expresszionista drámában”
történhetne –, teremtményi tudatában levésének, folytonos érzelmi
árapályokban mozgó szexuális azonosságkeresésének és önreprodukciójának
ismeretében, valamint a végtelenségig halmozható (mindig eredendővé
visszaminősülő) bűneiben vívódnia kellene. Sőt, kezét a viharos tájban
szétfolyóvá torzuló arcára nyomva üvöltenie vissza a lelkéhez, ahol
csak szorongást talál, s valami furcsa viszonyt, mondjuk a farka és a
földön általa bírható hatalom között. Hans Henny Jahnn azért tényleg
nagyon izgalmas író volt. Horváth Lajos Ottó pedig valóban szuggesztív
tanult színész. A menny - föld - pokol horizontális és vertikális
színpadot összefogó, kétszintes, keretül szolgáló, szabadságkorlátozó
fémkonstrukció is lenyűgöző. A III. Richard megkoronázása című dráma
pedig a Hoppá, élünk! antológiabeli magyar közlése óta, úgy látszik,
(her)élünkre változott.
III Richárd megkoronázása. Ezt a darabot fanyalogva értékelte több
színházbúvár. Mivel azonban ez itt nem kritika, hanem képaláírás,
maradjunk a tényeknél. Tegnap negyedszer ment a régi Zsinagógában a
Szegedi Nemzeti Színház produkciója. Zsótér Sándor rendezése az
erotomániát célozta, Ambrus Mária kétszintes díszlete a grandiózus
látványt adta. Bár a szegedi Nemzeti nem független színház, maga a
produkció a másságról beszél. Hans Henny Jahnn darabja mégsem ezért,
hanem a jól ismert „technikai okok” miatt került a fesztivál
programjába. A szexus megkoronázását legközelebb (talán) szeptemberben
láthatjuk ugyanezen a helyszínen. Képünkön Kuna Károly (Richárd) éppen
Tímár Évát (Erzsébet) csábítja.