
Baráth Ferenc plakátjain megtörténik
az átváltozás, mintegy az előadás „előlege”, hogy „mindent lehet”, vagy
majdnem, hogy csak azzal a tétellel, és azon az áron érdemes. Hogy az
állat ember és emberállat. Hogy lesz - legyen - egy harmadik, mely
lényszerű és szárnya van és úszóhólyagjai vannak és ragadozó, esetleg
szelíd, de inkább ritkán.
Baráth Ferenc plakátjain nincs előleg a színházból, pontosabban magából
a majd-történő előadásból. Van viszont esszencia a térből, amely éppúgy
utca és otthon, hivatal és szabadidőpark, villamosmegálló és kávéház,
börtön és temető, ördög és pokol, mint színpad. A folt és a felület a
maga grandiózus és sokszor egynemű színeivel pedig csapda. Rejti a
vonalat, befogja a szájat mindaddig, míg nem robban az alak.
Baráth Ferenc plakátjain az alak kötelező, és ha el is tűnne a
történelem szövedéke és a zárt drámai szövegek terében, fölfeslik akkor
amott, ahol csak a tenger vagy a levegőég az úr. Vagy maga a háttér, a
vér és azúr. Hogy groteszk volna és poén? Hogy a magakellető
meghökkentés és a műnyomott varázslás olcsó portékával kecsegtetne?
Vegyünk egy példát, nem mintha boltban árulnák.
Baráth Ferenc egyik plakátján ábrázol egy Bayer aszpirint. A
Tolnai-szöveg kelti a gyanút - a címe is ez -, hogy most nem lehet
truvájkodni. S, íme. A tabletta a színésznő-idol nyelvhegyén
egyensúlyoz. A monumentális, sötétbe tűnő vagy sötétből fölbukkanó
nőfej/fejnő - egész plakátot rajzoló nagysága kicsi ellentettjeként a
hófehér pasztilla. A szájban, egy égitestnyi hely, pontosan ott, ahol
még megnyerhető vagy végleg elveszíthető. Mert, merre gurul?
Baráth Ferenc plakátjain, a szegedi Kamaraszínházban - akad 1 kakas, 1
oroszlán, 2 macska, 6 madár, 3 hal, 1 zebra, 1 tigris, 2 patkány, 1
párduc, 2 sárkány, 5 férfi és 9 nő. Ha jól számoltam, s ha hagytam is a
többi testet számolatlanul.
Baráth Ferenc színpadán a test beszél.
S a lélek jelben áll.