Jay
Scheib az Amerikai Színházi Intézet művészeti igazgatója. Állami
támogatás nélkül állít színpadra évente három-négy darabot, melyek
közül legalább egy-kettőnek ő maga a szerzője. Minneapolis-ban olyan
szerencsés helyzetben voltak, hogy sikerült egy helyet találniuk, ahol
semmiért sem kellett fizetni. Ősszel pedig a társulat New Yorkba
költözik, ahol Scheib szeretné elkezdeni külföldi társulatok
vendégszerepeltetését.
Az Egyesült Államokban nincsenek alternatív színházi fesztiválok.
Akadnak persze kisebb szervezetek, amelyek alkalmanként meghívnak
előadókat, New Yorkban is van egy-két hely. Az utóbbi időben nagyon sok
a japán társulat: butoh táncosok, például. Japán közismerten nagy
hangsúlyt fektet a kultúra támogatására. Ha bárhova meghívnak egy japán
társulatot, akkor az állam az utolsó centig mindent kifizet, mert
büszkék a kultúrájukra, és szeretnék, hogy az a világ minden tájára
eljusson.
Az Államokban létezik az úgynevezett „perem-fesztivál”. Úgy kezdődött,
hogy az angliai edinbourgh-i színházi fesztiválra sok amerikai társulat
nem tudott eljutni. Fogták magukat, és szerveztek egy külön fesztivált.
Ez a fesztivál 15 városban zajlik az Államokban és Kanadában, és a
fellépő színházak nem is nevezhetőek igazán kísérletinek. Nevezési
díjat kell fizetni, ami 300 és 500 dollár között mozog, ennek fejében
6-7-szer léphetsz fel. A társulatok magukat reklámozzák. Iszonyú nagy
tülekedés megy a fellépők között azért, hogy rávegyék az embereket
arra, jöjjenek el megnézni az előadást, hiszen csak a jegyárból tudják
az ott tartózkodásuk költségeit fedezni. Ezek nagyon elkeserítő dolgok.
Scheib 1992-ben járt először
Magyarországon és nagyszerű dolgokat tapasztalt. Számtalan olyan kis
társulattal találkozott, akik minden idejüket a színháznak szentelték.
A kis közönség és a szűkös lehetőségek ellenére mindig elő tudták
teremteni a működési feltételeket. Ez mintha mostanában megváltozott
volna, talán kifogytak a források, megszűntek a támogatók.
Magyarországon mintha fénysebességgel változott volna meg a kép. Olyan
nagyvállalatokkal találkozom most, akiknek évekkel ezelőtt még a nyomát
sem láttam. Közben a kultúra nagyon súlyos anyagi problémákkal küzd.
Scheib a 8O-as évek vége felé kezdett
el alternatív színházzal foglalkozni. Az Egyesült Államokban azokban az
években az állami támogatások 75 %-át lefaragták. Megváltozott a
kultúrához való hozzáállás. Befektetői szempontok kezdtek érvényesülni.
Márpedig itt a haszon nem kézzelfogható, csak látens módon
jelentkezhet, nem lehet előre kiszámítani mennyi tőkét lehet majd
visszaforgatni.
Egy formabontó színházi darab mindig megdöbbentő. Ismert jelenség,
amikor egy társadalom kulturális életébe belopakodó szokatlan dolog
megijeszti az embereket, zavarba ejti az egyént. Néha ez egészen
kellemetlen is lehet. De mint minden modern dolog, idővel kifutja
magát, megtalálja a helyét, és formát ölt a hétköznapokban.
Scheib szerint, ha nem adják meg az
esélyt az alternatív színházaknak, akkor pangás áll be. A nagy
színházak újra és újra feldolgozzák a jól ismert darabokat. Megbízható,
biztos befutó darabokat állítanak színpadra, hatékony
reklámhadjárattal. A közönség garantált. Semmi nem készteti a nagy
színházakat arra, hogy új elemekkel kísérletezzenek, felfrissítsék a
formákat.
Ha csak a MASZK-fesztivál programját nézem, azon is az tükröződik, hogy
nem sikerült akkora támogatást szerezniük, mint korábban. Tudom, hogy
már évek óta szeretnék megkapni a Régi Zsinagógát. Amikor itt voltam,
engem is megkértek, hogy támogassam ezt az ügyet. 1997-ben, hat évvel
később még mindig ugyanott tart az ügy. Nagyon kíváncsi leszek arra,
hogy amikor később megint visszatérek Magyarországra, így állnak-e még
a dolgok. Nagyon rosszul esik ezt látni. Ha lekényszerítenek a föld
alá, akkor ott kell tovább dolgozni, egyre lejjebb és lejjebb, a
mélyben.