
A Picaro előadásáról, szerkezet,
szimbolika szempontjából jó terjedelmes elemzést lehetne írni. Bőven
értekezni jelentésekről és változásaikról. Ettől megkímélem magunkat,
hiszen éppen az a jó az Emberfordulóban, hogy nincs rászorulva
ilyesmire, önmagáért beszél. Szakképzettség nélkül élvezhető. Van ugyan
benne utalás és misztika rogyásig, de ez csak háttér, itt egy autonóm
színpadi világ megteremtése a lényeg.
Az előbeszéd akár el is hagyható. Szellemeskedés az ezredfordulót
köszöntő fordulóművészről, aki már nem is forgott és a színészbarátai
azt látták rajta, hogy ő mit látott. Ez idáig mindegy is. A világ
teremtését látta. Mindössze erről szól Bereczky Péter írása-rendezése:
a világ teremtéséről. Erre sokan gondolhatják, hogy ritka méretes
lilaködösködés, mindentől elrugaszkodás lehet ez. De tévednek. Mondom,
szakképzettség nélkül is fogyasztható, nem kell hozzá filozófia szakos
diploma. Darab a világ teremtéséről, arról, hogyan van berendezve.
Darab egy színpadi világ berendezéséről, arról, hogyan kell az ilyesmit
teremteni. Szimbólumdzsungel, ahol mégsem lehet eltévedni, mert közben
minden dolog önmaga, saját valóságos létével egyenlő.
Számok egymásból levezetve, misztikus jelentésekkel ellátva. Egytől
hétig szaporodnak és berendeződik a világ. Mondjuk a Bibliában hatnapos
teremtés szerepel, de ez egy ilyen túlórázós hét. Meg az is lehet, hogy
Isten az első napon pihent. Fény és sötétség, anyag és hiány, fehér és
fekete, férfi és nő, levegő és víz. Jin-jang színház, fölösleges
hókuszpókusz nélkül. A legtutibb sztorikból sem sikerül mindig
színházat csinálni, itt most a princípiumokból (így mondják ugye?) is
sikerült. Ontologikus, metafizikai színház, állapíthatnám meg, de
eszemben sincs. Nagyon is hogy emberekről van szó, mindannyiunkról.
Kezdetben van a fény, a fehérség. De hogy életre keljen, ahhoz
lelkesedés szükségeltetik, lelkesedő angyal. Hogy illusztrálja, mi a
fény, meggyújt egy gyufát. Mondja, hogy így szokták a színházban.
Tényleg, nem is lehet másképp, nem a fényt gyújtják meg, hanem egy
gyufát.

Önmagában a hiány, a feketeség nem tudna színpadon megjelenni, leoltják
a lámpát, azt mi van? Ha viszont van egy másnaposan ébredő, kételkedő
értelmiségi kávés cigarettás elmélkedését hallom arról, hogy van-e a
nincs és fordítva, akkor mindjárt tudom, hány óra van. Sorban érkezik
hét szereplő a színre, egy-egy jellegzetes magatartás képviselője.
Mindenki megváltoztatja érkezésével a bent uralkodó emberközi
viszonyokat és közben hoz magával valami új alkatrészt a világhoz. A
fekete-fehér világba megérkezik az első szín: egy üveg vörösbor. A
negyedik ember hozza, közösség keletkezett, amely már körül tudja ülni
az asztalt, borozhat, alkoholosan filozofálhat és danászhat. Ötödiknek
jön az első nő, érkezése átrendezi a világot, márhogy filozófiai
szinten. És felforgatja a négy férfi világát is, ostoba, násztáncot
járó, kellemkedő madarakká válnak, pedig előtte már megoldották az
egészet, hiszen közösen meghatározták a négy alapkérdést, minden-ség
lényegét. De az egész jelentéktelen lesz, mert felbukkan ez a
pirosruhás maca.
Rengeteg apró megfigyelés bájjal ábrázolva, hogy milyenek is vagyunk
mi. Ez hozza személyes közelbe az elvontságot: profán szituációk,
humor. Kis lírai szárnyalás, aztán egy sláger a háttérben időnként
felderengő tangóharmonikástól. Pontos adagolás a titka mindennek. Néha
elvétik, és az okozott döccenés döbbent rá, milyen jól csinálták odáig.
Még Madách Imre is büszke lenne Bereczkyre, ha tudná, hogy követője
milyen univerzális művet alkotott, az egész világot kívánja színházba
venni. Nem dírrel-dúrral, hanem teátrális érzékkel, ravaszul. Mennyi
okosakat összebeszélhetünk az idő viszonylagosságáról, de tudunk-e
annál többet mondani, mint egy rafinált találmány az Emberfordulóban. A
falon óriási képeskönyv, lehet lapozgatni, de közben ablak is.
Többedszer is meglep vele, hogy szétnyílik a közepén, a gerincénél
képeskönyvnek, amelyben egyébként az előadás menete van emblémákkal
ábrázolva. Hol párhuzamosan kerül elő a színpadi történéssel a
megfelelő ábra, hol emlékeznek a segítségével, hol meg előrekukkantanak
a jövőbe. De ha így elmagyarázom, már nem is olyan érdekes, mint ott
helyben, játékosan.
Mindennek a számbavételére valami humoros ötlet által kerül sor.
Hirtelen nem is tudnék olyan alap dolgot, ami kimaradt. Teljes a
leltár. Felépül egy világ, aztán szertefoszlik. Közben eljátszanak
velem mint nézővel. Szimbolikus jelentéssel ruházzák fel a színpadon
megjelenő konkrét dolgokat, aztán változtatnak a kódon, ha már túl
egyértelmű minden.