
A fák szürkületbe bújtak a vízparton.
Az álmos ablakú házak barnán ásítanak, az antik oszlopok csonkjain
végigkúszott a buja barokk teljes botanikája. Nagymama század eleji
szobáinak megfakult képei, az olcsó boldogság művészetének kellékei
nyüzsögnek a háttérben, miközben Greenaway-filmek lehelete árad... de
vigyázat, az oszlopok papírból vannak, a barna bokrok között ábrándozó
kisasszonyok helyett egy krokodil háta villan, fönt egy polip terjeszti
szét nyálkás csápjait. Az ólomszínű híd alá hatalmas baba mászik – még
látni a fenekét és a fütyijét, mielőtt végleg eltűnik az „elveszett
gyermekek városában”. A század eleji giccs multiplex boldogságideálja
lassan rémálommá változik: a szobában életre kel a háromfejű bontott
tyúk, az ókori szentélyben egy aránytalanul nagy, embrióforma játékbaba
ül vízzel telt üvegben. Egy pillanatra Witkin torz emberfotói jutnak
eszünkbe, de ezeknek a képeknek nem a borzalom a fő mozgatórugója.
„Amikor hajnalban az utcákon sétálok, minden olyan makettszerű. Még az
emberek is.”
Kovács Melinda csendéletei feltűnést keltettek a magyar fotósvilágban.
Módszere: a barokkos festmények előtti teret állattetemekkel,
porcelánfigurákkal, játékokkal népesíti be. Lidérces bábszínház, ahol a
szereplők ráragadnak a háttérre. A giccs elemeiből egy új helyzet
születik, amelyből - irracionalitása ellenére - szokatlan józanság
sugárzik.
Az Élőképek című sorozat barnás színei lágyabbak, festményszerűbbek
eddigi munkáinál. Érdekes próbálkozás, hogy megkeressük az álomban a
valóságot, valóságban az álmot. Nem szabad kihagyni. Megtekinthető 1997
július 28-tól augusztus 3-ig a Régi Hungária épületében.