
Mint egyes ember – gyakran megesik –
Természet ütvén rá csúf bélyeget
Születésekor (miben pedig nem ok:
Mintákhoz a természet kötve nincs);
Vagy szerfölötti vér-vegyület által,
Mely romboló az ész bástyáinak;
Vagy csak szokásból, mely túl-erjedőleg
Elsavanyítá a tetszős modort:
Ily ember is, mondám, ez egy hibáért
Viselje bár, mint természet jegyét,
Vagy vakszerencse foltját, és különben
Erénye lenne tiszta, mint az üdv,
S oly végtelen, mint embertől telik –
Ez egy hibáért a közvéleményben
Süllyedni, veszni tér: a cseppnyi rossz
Eltolja benne a nemesb valót, Önnön gyalázatára.
Ez a feldolgozás már az első kockáktól kezdve nagyon baljóslatú. Mintha
Dánia mindig is börtön lett volna. A díszlet minimális, semmi nem vonja
el a figyelmet a Hamlet lelkében lezajló tragédiáról. Zárt, szűk
terek ajtók nélkül. Lépcsők, melyek labirintust alkotnak. Mintha
a lélek örök bolyongásra lenne ítélve ebben a kísértetkastélyban. A
kamera lassan kúszik a sötét, hideg kőfalak között. Szorosan a fal
mellett, mintha valami szörnyű titok nyomában járna. A legtöbb közelin
Hamlet arcát látjuk, a többi általában szemlélődő totál. Az első
perctől az utolsóig Hamlet örök magánya uralkodik. Báb körötte
mindenki, és ezt csak megerősíti a szerelmi jelenetek, Ophelia és
Hamlet találkozásainak eltúlzott megrendezettsége. A szerelem nem
tartogat feloldozást, nincs esélye a kibontakozásra. Ophelia
ugyanannyira alávetett, ha nem is gyarlóságának, de női mivoltának.
Hamlet és Ophelia, Polonius által megrendezett találkozása után Ophelia
egy lépcsőfokra borulva zokog, Hamlet távozik. A kamera a lépcső egy
magasabb fokáról tekint le a leányra, akinek az arcán ott a jel:
számára sincs menekvés. A kamera hátrál, egyre távolabb és távolabb
kerül tőle, mint amikor egy kéz már nem tud tovább kapaszkodni és a
test lezuhan a mélybe.
Őszinte érzelmek itt nem bolygatják a rettenetet. Gertrud királyné
arcáról egy pillanatra sem tűnik el a gyarlóság bélyege, anya és fia
közötti kapcsolat mindvégig személytelen. Laurence Olivier színészi
játéka annyira erős, hogy az összes többi szereplő a díszlet részévé
redukálódik.
Mai szemmel túlságosan hatásvadásznak tűnnek a filmben azok a
megoldások, amelyek révén a múltat próbálja felidézni a filmbeli jelen.
Például a királygyilkosság vagy a zilált Hamlet és Ophelia találkozása.
Banálisnak tűnnek a jelenben uralkodó vákuumhoz képest.
A fenti idézettel mintha in medias res kezdődne a dráma. Laurence
Olivier filmjében a feszültség nem fokozódik. A dráma keretei annyira
szűkre szabottak, hogy nehéz azonosulni Hamlet monológjaiban
megfogalmazott általános érvényű igazságokkal. Hamlet szerepében itt a
kiszolgáltatottság dominál, számára nincs kiút; a bosszú, mellyel
apjának tartozik nem adhat kielégülést.