
A
szegedi zsinagóga repedező, hulló vakolatú falain Kása Béla erdélyi
zenészeket és cigányokat ábrázoló képei várakoznak. A kiállítást
megnyitó Denis Matte elmondta, hogy a franciákat érdeklik a
kelet-európai cigányság hagyományai, de ez az érdeklődés más, számukra
egzotikus népek kultúrájára is kiterjed – arabok, indiaiak, mongolok
zenéjére, képzőművészetére. Valószínűleg ennek az érdeklődésnek
köszönhető, hogy az Ando Drom is francia stúdióban vette fel új
lemezét.
Látatlanban sokan gondolhatják, hogy a Vándorcigányok egy újabb
sematikus roma idill - a téma kezdő fotóscsemeték és filmesek kötelező
iskolai dolgozatait juttatja eszükbe, és miért ne juttatná, ha a
cigányokat boldog-boldogtalan fényképezi. Mentőöv a roma a fantáziátlan
fotósnak – olyan, mint gyermeket, kutyát mutogatni a színpadon – arra
mindig beindulnak egypáran, aztán megvan az elégséges osztályzat.
A Kása-tárlat anyaga nem tartozik ezekhez a „jobb híján”
képsorozatokhoz – ahogyan az Iván gyermekkora sem pusztán orosz
partizánfilm, és a Bűn és bűnhődés nem egyszerű krimiregény –, még ha a
nyers elemek visszavezethetők is azokra. A Vándorcigányok című
kiállítás képei kiváló fény-árnyék technikával, invenciózus
pózbeállításaival egyszerre dokumentum értékű, művészi és természetes.
A pécsi születésű, egy ideig Kölnben élő fotós 25 éve ápolja, gyűjti a
népzenei hagyományokat, fényképez ősz muzsikusokat, sátoros romákat, és
egyszerű parasztembereket.