Kozincev 1964-ben történelmi
kalandfilmet rendezett. Nyilván nem véletlenül a Lenin kitüntetéssel
jutalmazott Lenfilmben a tömegnek szóló alkotás született. Időről időre
feltűnik a vásznon a nép, amely közönnyel fogadja a kikiáltót, aki
bejelenti a temetés után a király és a királyné egybekelését. A díszlet
nagyon hasonló Laurence Olivier filmjében látottakhoz, azzal a
különbséggel, hogy a steril háttér itt gazdagon díszített, súlyos
drapériákkal, baldachinos királyi nyoszolyával, arany serlegekkel,
aranyszobrokkal. A zárt térben itt már ajtók csapódnak, a király és a
királyné szennyes magánélete zárt keretek között zajlik. A szereplők
bezárkózhatnak, megvan a lehetőségük arra, hogy személyiségek legyenek.
Tárgyak népesítik be a szobákat, hétköznapi foglalatosságok nyomai. A
kandallóban tűz ég, tisztítótűz, mely a vászon egészét betölti, miután
Hamlet arcára kiült a döbbenet: Horatio hírül hozta a halott király
szellemjárását. Nem találkozunk pontos jellemrajzokkal, de elnagyolt
durva vonásokkal minden szereplő rendelkezik. Gertrud királyné
zavarbaejtően kéjesen viselkedik, minden egyes pillanatban azt lesi hol
és hogyan adhatja jelét a mocskos lelkű király iránti vonzalmának. A
dráma végére lehull arcáról a kevélység. De míg szeme vak, addig még az
is gerjedelemre tüzeli, hogy Polonius elmeséli Hamlet vonzalmát leánya
iránt, ezzel magyarázva a királyfi mélabúját. Arcátlanul gyönyörködik
tükörképében, miközben fia szemrehányó szavakat intéz hozzá. Polonius
holtteste felett a nehéz függöny lezuhan és mi van mögötte? Nem ablak,
hanem a királyné cifra ruhái, melyek csak a testre várnak, hogy életre
keltse őket. A behódolásának áldozatul eső udvari szolga a tudatlan,
alpári lét külsőségeivel a háttérben hajtja örök nyugalomra fejét. Ki
viseli majd a továbbiakban gondját a kalickában csicsergő kanárijának?
És leányának, a gyönyörűséges Opheliának? Aki nem képes olyan tudatos
megvetéssel tekinteni az élet gyarló dolgaira, mint szerelmese, Hamlet.
Ez el is választja a szerelmeseket egymástól. Ophelia, bár tiszta
szívvel szereti Hamletet, nem tud önállóan gondolkodni és nemet mondani
a konvenciókra. Szerelmese nem segíthet rajta. Az egyetlen amit tehet,
hogy nem fedi fel a leány előtt szörnyű titkát. Hamlet nemes, bátor
lélek, aki közben ügyes és elegáns cselszövő, igazi hős. A tragédia
közepette sem veszíti el humorérzékét, leplezetlen gúnnyal illeti
azokat, akik megérdemlik. Például az őrséget: lóhalálában kísérik a
királyhoz, aki Polonius után nyomoz. Hamlet a fontoskodás közepette
leül a lépcső oldalán, cipőjéből akkurátusan kiszórja a homokot, majd,
mint aki nincs tudatában a helyzet komolyságának, bicegve próbálgatja,
nem esik-e nehezére a járás. Szmoktunovszkij arca és Latinovits hangja
életet lehel a búskomor dán királyfi alakjába. Fiatal kora ellenére
sztoikus nyugalom ül arcán, rezzenéstelenül fogadja az őt körülvevő
álnokságot és talpnyalást. Megnyugvást a palotán kívüli táj, a tenger
végtelen hullámai jelentenek. Hamlet fontos monológjai a tengerhez
intéződnek. A napfelkelte vörös horizontja felé szállnak szavai:
„Kizökkent idő”
„Lenni, vagy nem lenni”, háborog a lelke, miközben lassú léptekkel a
sziklaszirt magaslatáról alászáll a tenger áztatta homokos partra. A
túlvilág képei külön etűdöket alkotnak a filmben.
A halott király szelleme alsó kameraállásból lassú, súlyos léptekkel
vonul a sziklaszirten, dübörgő hangon intézi szavait a mélyben
sóbálvánnyá meredt fiához. A háttérben a tenger tarajos hullámai
csapnak össze. Megvadult paripák, kitágult orrlikakkal vágtatnak. El
innen, a  börtönből, melynek neve? Dánia.
Ophélia csendesen nyugszik a tó mélyén. Apja temetésére gyászi ruhába
öltözve lejti az őrület táncát, a kamera köröz, próbálja követni a
szomorúságtól megvadult test lépteit. Az elnémult leányt mintha El
Greco festette volna meg koporsójában fekve a vízben.
Talán a legfilozófikusabb jelenete a filmnek, amikor Hamlet arra kéri
Guildensternt, hogy játsszon neki sípon. Guildenstern zavarba jön.
Hamlet megnyugtatja, csak a lyukakat kell megfelelően befogni és
tökéletes muzsika csendül fel. De pontosan ehhez nincs érzéke
Guildensternnek. Hamlet saját lelkét a síphoz hasonlítja, ő is
kinyílik, ha a megfelelő pontokon érintik meg. Rosencratz és
Guildenstern nem tud eleget tenni a parancsnak, zárt kapu fogadja őket,
Hamlet keresztül lát rajtuk.
Sosztakovics zenéje durva fényeket, árnyékokat, tiszta képkivágásokat,
éles vágásokat komponál. Egyszerű, tiszta, nemes film. Szórakoztató, a
legjobb értelemben.
|