A nézők cigiznek, sétálgatnak, a
zenekar már húzza, és valaki két maszkot akaszt a fehér paravánra.
Megjelennek a szereplők is – mozgásuk összehangolatlan, néhány
pillanatig úgy tűnik, még mindig a közönség járkál. A férfi (Csák
Zsolt) és a nő (Tóth Móni) arcjátéka a friss szerelmesekére próbál
hasonlítani, de nem túl meggyőző. Felveszik a maszkokat, és ettől
kezdve viszonyuk megváltozik. Az álarc ráragad az arcra – a nő
csábítani kezd, a férfi kontrázik,

féltékenységi
jelenetek cikáznak át a játéktéren. Az előadás eddig a mozgás- és a
táncszínház között imbolygott, most happeningé alakul át. Ez végre
feloldja a hiteltelen kezdést. A szereplők a közönséghez futnak, hopp,
most az ölembe ült valamelyikük, de már rohannak is tovább. A szerelem
vak éhségében a mennyiség fontos, a test ünnepli diadalát a lélek
felett. Amikor lerántják és visszateszik a maszkokat a falra, kiderül,
hogy csak félreértés volt az egész, a szerelmesek idegen erők
játékszerei voltak. A megoldás mégsem derűs, akár a reggel a
Szentivánéji álomban: minden a helyére került, de többé semmi sem lesz
ugyanolyan.
Új arc jelent meg a térben, árnyékok a fehér falon, majd egy nagyszerű
játék a wayang figurákkal. A háttér mögött virtuális tűz lobog – a
pokolé, vagy a szerelemé. Újra megjelenik a szerelmespár: a férfi
mozgása erőteljes, a lányé feszült, félúton megrekedve a lágy és a
kemény között, ami megintcsak zavaró, de máris Pályi János arcjátéka
jön, keretet vág a fehér paravánon, és az előadás bábszínházzá alakul.
Az ujjak, kesztyűk, bábok kaleidoszkópszerű mozgásában a női fej
hirtelen leválik a kézről, puskacsővé alakul, aztán „italozás,
motorozás, csajozás”... Mintha Linea, a rajzfilmekből ismert vonalember
elevenedett volna meg a színpadon. Arról, hogy milyen love affaire
játszódik le előttünk, már nem érdemes gondolkodni. Átengedem magam a
poénok sodrásának. Nevetünk, mint egy házibuliban, a darab már
követhetetlen, de nem baj.
Tánc következik, gólyalábakon. Az Artus performansz-portréja jut az
eszembe, az erőteljesebb volt, ez talányosabb. Fátyoltánc és konfliktus
két férfi és egy nő között. A látvány nagyszerű, a mozgás és az
orientális zene itt, szétválaszthatatlan egésszé olvad. A szerelmi
háromszög az Elcserélt fejek konfliktusát parafrazálja, sikeresen.
Végül megjelenik a platinaszőke halál, hogy elragadja az asszony
kedvesét – újabb látványos geg, ezúttal az Orpheusz-Erüdiké variációra.
A befejezés, amelyben a leány visszakönyörgi párját az alvilágból,
meglehetősen gyermeteg.
Ez a réteges szerkezetű, apró, kedves szerelmi sztorik sorozatára épülő
„szívanimáció” azokat a szójátékokat juttatta eszembe, amelyeken jót
nevetünk, aztán elfelejtjük őket. Mégis ez volt a nap legszórakoztatóbb
előadása.