
A
műkritikus elélvezett. Ejaculatio praecocks-ot kapott a mű mimetikus
idomaitól és katartikus szenvedélyétől. Mert elhihetik, hogy nem plátói
vonzalomról volt szó, ha már a Korai öröm koncertre sem ment el. Haha,
bruhaha.
A szentpéterváradi Ache (fenetudjamitjelent) csoport közel kétórás,
keserédes előadása volt a bűnös szívtipró, ócska csábító. Mert, mint
ahogyan a zsigereinket megbizseregtető asszonyok esetében, itt sem az
érinthetetlen szépség, jellem és kellem volt a mérvadó, hanem a múló
hús, és a hunyorgó szemekből ragyogó hamisság. Nem művészet? Zavaros,
átláthatatlan, kétes élvezet? Drága, erkölcstelen és hizlal? Nem –
élet? Reszkess, Vologya.
Három fószer meg egy spiné játssza kisded, a kisdedek játékát, teljesen
aszexuális, pánszláv macsó ügy. Gyilkos bohócok ők, meg a takarítónő.
Kedves, tétova társaság, teáznak, füstölnek, füstölögnek, miegymás.
Maxim a főnök, térdígérő haja és szakálla van, meg brokát nyakkendője.
Pavel az alfőnök, rövid haja és szakálla van, nincs nyakkendője. Oleg a
kisfőnök, kopasz és csupasz, ki van gombolva az inge. Mása a nő, még a
neve sincs benne a műsorfüzetben.
A fehér kabin – titokzatos jelentésére még kitérünk, de strandról szó
sem lehet – se színház, se performansz, félúton a röpülés és zuhanás
között, műfajilag azami. Az azami, a gyengébbek kedvéért, közel-keleti
kisrealista mozgáslíra.
Félálomba dőlve áll Oleg a szín mélyén, aztán Mása föllöki, és kezdetét
veszi az ébren-álom. A teret (rágó)gumi hálózata fonja be, ebben
rendezkedik Maxim, eszik-öltözik Pavel. Mása szétterpesztett lábbal,
kötéllel szétfeszített kézzel várakozik, Oleg a lábainál hever,
magánkívül. Archetipikus szituáció - nemi szkander és ideges
cigarettázás követi, ennyi az előkészítés.
A belakott és kilakoltatott helyet három vászonfal szabja szét. A
közepükön négyzetes kivágás, felénk tágulva. Ez a camera obscura fehér
kabinja, ósdi fényképező doboz, a nézőkre irányítva. Regisztrálja, mi
történik, és reciprok képét közvetíti világunknak. Maszkok vonulása
sejteti, hogy „nem az vagyunk, aki vagynak”, és nézünk, mint a moziban:
hosszas fésülködés, székek toszogatása, heccelődés, újságolvasás
tűzön-vízen át, feredőzés lavórban, kóla (!) iszogatás szörnyű
ordítással, TV-bemondók kórusa, a politikai kommentártól a gyermeki
mondókáig, piknikben végződő pisztolypárbaj, kiflivel és sörrel,
tratratra.

Távcső
ez, majd cinemascope film, majd családi tévé képernyője. Képernyő,
esernyő. „Holott csak esik az eső. / Lehet nézni a tévét... bár rossz a
vétel: épp teniszeznek Londonban, jól látható a játékosok árnyéka a
füvön, majd hirtelen villódzás, és ... amikor csavargatni kezdi a
gombokat, hirtelen elcsusszan a kép, a hang marad, harsány ováció,
miközben a képek lassan vagy sebesen fölfelé vagy lefelé csúsznak,
végül már csak fekete és fehér csíkok cikáznak.” (Max Frisch) Ez
történt, bizony, itt is, azután teljesen elsötétedett, és a félálomba
dőlve ülő Oleg, a szín előterében, szépen elszállt, szemben a tükörrel.
Az Ache banalitása szórakoztató, előremutató és filozofikus. Szeretné
„megőrizni az eklektika tisztaságát”, és szeretné „szeretni a sört”.
Hiszen a művészet többé nem tud választ adni a jövő kérdéseire, csak
újabb kérdésekkel tudja azokat megerősíteni, megkavarni, megdönteni.
„Ráér.” Akár soha-oda-nem-érni is.