
Először
is jó lenne tisztáznunk: a Korai Öröm nem alternatív együttes, hanem
pszichedelikus tánczenekar. A pszichedélia kifejezést Aldous Huxley
kreálta két ógörög szóból (pszichosz: lélek, delosz: cselekedet). A
neves angol író úttörő munkájának egyetlen szépséghibája, hogy a „lélek
önnön belső megismerésének műveletét” az LSD nevű tabletta segítségével
kísérletezte ki. Nem kell hát csodálkoznunk, hogy a hatvanas évek óta
egyes zenei mozgásokra -- melyek a klasszikus rocksémákkal szakítva a
gitár-dob-basszusgitár alapra hosszabb hangszeres szólókat,
idegrendszerre ható hangsorokat, zajokat építenek (a porszívó zúgásától
a legkifinomultabb szintetizátorhangokig) -- ráaggatják a
pszichedelikus jelzőt, és a kábítószerélvezéssel hozzák kapcsolatba
(Californiában sokáig acid rocknak nevezték – így utalva az LSD-re,
illetve más szintetikus drogokra.).
A szintetikus hallucinoid anyagok ismerete, a pszichotróp növények
termesztése, és mindkét csoport sámáni alkalmazása egy külön ágát
képezik a pszichedéliának, amellyel én sem most, sem a jövőben nem
kívánok foglalkozni. A pszichedélikus zenét azonban meg kell vizsgálni
a kilencvenes évek különféle áramlataiban, ha a Korai Örömről van szó.
Amikor tavaly a zenekar dobosával, Csányi Viktorral és az énekessel,
Vécsi Tiborral beszélgettem, kiderült hogy a zenében őket (is) az
akusztikus élményen túli elemek érdeklik, azok a vibrációk, amelyek a
hangokon keresztül csak „átjönnek”, de nem a fülre, hanem egyenesen a
pszichére hatnak. Tehát a Korai Öröm – akár, a Syd Barrett utáni Pink
Floyd, vagy a korai Tangerine Dream – a belső intellektuális utazáshoz
nem igényli a kábítószereket.
Az emberi agyra ható zenei vibrációknak az ezredforduló közeledtével
több fontos iskolája is kialakult. Az ambientális zene, mely az
idegrendszerünkre nyugtatóan ható hangokat elektromos úton indukálja,
egyik fő tartópillére a Korai Öröm kompozícióinak. A lemezeket,
koncerteket rendszerint ilyen számokkal indítják, ha azonban
belehallgatunk egy-két igazi ambientális produktumba – mondjuk Brian
Eno Music For the Airportsába – rájövünk, hogy a lágyan ereszkedő
szintetizátorhangokat ott nem szaggatja semmiféle dobritmus. Ez a Korai
Örömnél megengedhetetlen, egész opusuk a sok hangszerre, a gazdagon
lüktető ritmusok (3-5 dobos és ütős játszik egyszerre) és az
ambientális hangsorok ellentétéből születő feszültségre épül.
A zenekar a Távol-Kelet néhány instrumentjét is felhasználja. A
kilencvenes években, a stílusok nagy keveredésének időszakában az
egykor egzotikusnak tűnő hangszereket, ma már a popvilág is
asszimilálta. Így a dideridoo – melyet a Korai Örömben Vajdai Vilmos
fúj -- a Jamiroquay tavalyi albumán szerepel, a Pajzs Miklós torkából
feltörő tuvai dorombének pedig a Massive Attack egyik slágerében
(Karmakoma) hangzik fel. Az enyhe orient íz mellett a Korai
Öröm-kompozíciókat gyakran acides, rave-es samplerhangok
dúsítják, de Kilián Zoltán (a KÖ basszusgitárosa) egyszer a Black
Sabbathot is megemlítette a gyökerek kapcsán.
A máskor nagy gonddal, precízen összehangolt zenekarban tegnap este
szétcsúsztak a máskor gondosan betartott arányok. Nem a zenészek
játszottak rosszul, hanem a dobok és percussionok nyelték el a finomabb
hangokat. Akik most látták először élőben a zenekart, csak egy fél
kapacitással működő gépezetet hallhattak.
Kilián Zoltán: „Előző napi koncertünk nagyon elhúzódott, ennek az lett
a következménye, hogy Szegedre is késve érkeztünk, és nem jutott elég
idő a hangpróbára. Három-négy óra kell a beálláshoz, ha az erre szánt
idő megrövidül, az a minőség kárára megy.”
Ahogy elnéztem a közönséget a Régi Hungáriában, legtöbben csak
ismerkedtek a zenekarral. A KÖ három éve járt utoljára Szegeden, újra
meg kellene hódítania a közönséget. Néhányan vették a lapot, a többség
inkább nézte a falra vetített pazar diaképeket és videófilm-kockákat,
szóval nem volt olyan beindulás, mint a budapesti Almásiban. A koncert
után a tagok lemezlovasokká vedlettek át, volt buli hajnalig, és így
volt jó, mert az eső elmosta a Laposon a tiszaparti bulit. A
bemutatkozás megtörtént, de a Korai Öröm a tegnap esti formájától
sokkal többre képes.