
Majd
egy hónappal ezelőtt, a Veneziapoesia ‘97 egyik budapesti estje után
mesélte B. M. francia avantgárd költő, hogy nemrégiben meghívták
Ornette Colemant Párizsba koncertezni, aki viszont felkérte Jacques
Derridát, hogy mondjon néhány bevezető szót a koncertje előtt. A dolog,
azaz a dekonstrukció mint az experimentális művészet gyakorlata jól
működött: az új zene esztétikán kívüliségéről felolvasó Derridát pár
perc után kifütyülték, mert a közönség végre a megtestesült
free-dzsessz mítoszt, azaz Ornette Coleman játékát akarta hallani. Ezek
után Coleman rezignáltan közölte a hallgatósággal, hogy itt nem lesz
semmiféle feeling meg pszichedelikus szórakozás, őt már régóta nem
érdekli a dzsessz, csakis a szabadimprovizáció és nem holmi olcsó
genetika, tehát az, ami szerinte művészet (sic!). Rögtön vázlatos
párhuzamot is vont a kései John Coltrane, aki élete végén
Arisztotelészt olvasott és csillagászattal foglalkozott, valamint saját
maga között, aki megtisztelve érzi magát, hogy a Grammatológia szerzője
elfogadta a felkérését egy rövid bevezető elmondására. Derrida viszont,
aki a saját bőrén érezte a kommersz elvárások és a művészetnek tartott,
valójában azonban szórakoztatóipari működési formák közötti
átjárhatatlanságot, nem csalódott.
Az új zene tehát nem feeling, nem urbánus drog a kikapcsolódáshoz, és
legfőképpen pedig nem használati tárgy. Mióta létezik dzsessz és rock,
azóta tartatik művészetnek minden, amit a magát mindenkor alternatívnak
érző, mindenevő közönség elfogyaszt (ez elég sic!). Demokratikus
társadalmi érték lett tehát a world music, az etno, a vele majdnem
anagramm techno különböző effekt sorokon és keverőpult-típusokon múló
ágazatai vagyis massturbinái, a free dzsessz, az MTV- rock és egyéb
bevett hangzás-sémákat használó audionális hibridek. Az utolsó tuvai
énekes ugyanúgy sztár, mint Nick Cave vagy az eklektikus repertoárú
Kronos Quartet. Az egyik azért, mert állítólag autentikus (meghallván a
román háziállat-szarszagú móc-art népiescht, könnybe lábadnak az
igazhitű, negyvenes zenei hittérítők szemei, akik tudják, hogy mi is az
őszinte ősösztönös), a másik azért, mert mítikus figura (és jobb
esetben még dekadens látnoki költő is), a harmadik pedig azért, mert
érthetővé teszi mindenki számára a dögunalmas komolyzenét (jó laza
csávók, mert Lutoslawskit és Jimi Hendrixet is játszanak).
Ezzel szemben az improvizációról nagyon keveset tudnak a zenebarátok, s
ha hallottak is már ilyet, legtöbbjük a káosz rémétől húrtépve,
dobhártyáját vagy idegrendszerének épségét féltve (a kettő majdnem
ugyanaz) menekül el a koncertről már az első pár perc után. Az
improvizáció azonban nagyon is átgondolt működést és életprogramot, az
adott pillanatban születő hangokból álló zenei szöveteket, az első
megszólalás rizikójából származó természetességet, a
megismételhetetlen, gyakran performansszerű akciókat, és az egyik
pillanatban meditatív elmélyülést, a másikban a gyermeki játékosságot
feltételezi. Az improvizáció a legmagasabb rendű, felnőttkori játék,
amelynek működése, mint belső történés hozza létre önmaga
dramaturgiáját és esztétikáját. Az improvizatív szép időközben tárul
fel bennünk.
Úgy kell játszanunk, mintha legelőször játszanánk. Az idő
közbeniségében (sic! - ez már a szerk.) kell megtalálnunk a ránk
jellemző hangokat és zörejeket. A gitáron nem csak akkordokat, a
hegedűn nem pusztán hangközöket lehet keresni, mert a hangszereknek
térben létező teste van és mindegyikükből sokkal több hangot lehet
kihozni, mint ahogy azt megtanulhattuk. Felfedezzük a zenét, hogy
tovább mozdítsuk pillanatról pillanatra az irányított véletlenek, és a
tudatos hangkeresés törvényszerűségei szerint. Nem hangszerelnünk kell
a zenét szólamok szerint, hanem kommunikálnuk kell vele. Az
improvizáció túlnő a zenész szerepén, mert több ember közötti
interakcióvá válik. Ez az interakció értékes, mert megismételhetetlen
és rögtön meglátszik rajta a nemtörődömség, ha a zenei konvenciók
valamelyikéről, és nem önmagáról szól, mert ez l`art pour l`art a
javából. Önmagáról kell szólnia. Ez többnyire a legelemibb figyelem
közvetlen kifejezése. Kívül levés a mindennapokon, kegyelmi állapot.
Ebben az állapotban az improvizáció folyamatának nincs kezdete, közepe
és vége, hanem megtörténik úgy, hogy tudjuk, egész életünkben mindig
ugyanazt a művet játsszuk.
Ehhez képest Mezei Szilárd (hegedű), Márkos Albert (cselló) és Keszég
László (nagybőgő) július 31-én, csütörtökön a Hungáriában adott
koncertjének a lehető legrosszabb értelemben volt köze az
improvizációhoz. Értelmetlennek tűnik, hogy nagyrészt kottából (és nem
grafikus kottából, amelyet sok improvizatív zenész, mint
akcióvázlatokat és tapasztalatokat gyűjtő, leginkább vizuális
lenyomatokat használ fel) játszottak kötött zenét, s kirakatba állított
rögtönzéseikben pedig kiütközött felkészültségük hiánya. Nyilvánvaló,
hogy Mezei (sajnos) free dzsesszt tud csak játszani (neki ez a
szabadság foka), Keszég pedig egyáltalán nem kreatív a hangszerén, a
nagybőgő számára az a szükséges faszobor fémhuzalokkal, amelyen
megfáradt testét megtámaszthatja, Márkos pedig mindent rutinból csinál.
És nem rubintból (sic!). Ebben a zenében nem volt feszültség, a
hallgatóság álmos passzivitásra kényszerült (a semmittevésben a
Hungária impozáns belső terét most volt igazán érdemes megnézni, ehhez
azonban még csak kis éji zene sem társult). Sem a közönség, sem pedig a
zenészek nem tudták megélni a folyamatokat, a szövet nem fonódott össze
önmagává, mert elmaradt a beszélgetés. A koncert puszta génhibás klónja
volt a k. állapotnak, hiszen annak a közönségnek, amelyik talán még
sosem hallott ilyesmit, torzszülött képzetek maradnak meg majd a
fejében arról, amit a legnehezebb dolog őszintén vonni és törni,
építeni és rombolni, amitől majd másképp lehetne gondolkodni. Mögé
helyezkedni annak, amit egy tuvai énekes, Nick Cave vagy a Kronos
Quartet jelenthet, annak ami a “párhuzamos kultúra” alatt húzódik a
maga könyörtelenül erős formájával, az audionális médiahibrideknek
(sic! sic! sic! sic! sic!) ellentmondó szaporíthatatlanságával, amit
szegényes nyelvünk kénytelen-kelletlen, egyszerűen csak
(szabad)improvizációnak hív úgy, ahogy szaporodnak itt a kurzívok.