
„...egy
kettő három négy öt hat hét nyóc kilenc tíz tizenegy tizenkettő
tizenhárom tizennégy tizenöt tizenhat tizenhét tizennyóc tizenkilenc
húsz huszonegy huszonkettő huszonhárom huszonnégy huszonöt huszonhat
huszonnyóc huszonkilenc harminc...” Kezdetnek ennyi, pedig elhangzott
még vagy tízszer, a melltartós nő motyogva számolt, a félmeztelen
férfiú mintha lassan mozgott. Csak ránéztem a hasukra, és láttam, hogy
a dolog nem oké. A stomak, a hara ugyanis a bioenergia központja,
japáni tapasztalatok szerint itt lakik a lélek, azért legszentebb
öngyilkosság a szeppuku (lélek-felszabadítás), melynek technikája a
szörnyű hara-kiri (hasfelmetszés). Most a legelején, mielőtt bárki
bármit gondolhatna, felelősségem teljes tudatában kijelentem, hogy az
ámerikai Jay Scheib és tsainak nincs hasa. Has helyett - ami
szükségeltetne a gyors és lassú művészethez - nekik szalonna, piskóta,
fasírthús, papundekli, cellulit, háj van, hej-haj. Hogy valaki színész
(neadjisten: performer) lehessen, annak a fajfejlődés 3 fázisán kell
átmennie. Ezek: a lekvár, amikor a személyiség még ide-oda kenhető, a
puding, amikor már van némi tartása, de még reszket, mint a kocsonya,
és a mazsola, amikor kicsi és erős, mint a bors. Ez a társaság, ezen a
skálán még nem szerepelhet, még nem álltak össze erőben és szépségben
valamivé. Azt hiszem, állagban ott vannak, ahol boldogult Takács néni
lekvárja, amit mi csak „fosatónak” hívtunk, ne tudjátok meg, miért.
A Galileo sziderál darab, darab idő, ami asztronómiai
ismeretterjesztéssel és a tágas színen való töketlen (bocsánat, de ez a
harátlan szó magyar megfelelője) vonszolódással van telítve, végleg
elvette a kedvemet attól, hogy asztronautának jelentkezzek. Gimista
koromban egy évig tanultunk csillagászatot, a szigorában rettenetes
Iván föritanár adta elő, akitől úgy féltünk, hogy fentős lett tőle a
combunk köze, ha csak rágondoltunk a feleltetésre. Mikor
leérettségiztem, elhatároztam, nekivágok a szpésznek, de a Hajnalka
lebeszélt róla. Csúnyán szakítottunk, de közben fellőtték a Farkas
Bercit (a darabban, például, róla miért nincs szó?), én meg elolvastam
a Túl a kék eseményhorizonton c. szcifit, amiből megtudtam, hogy a
mélyűrt a hicsik uralják, és nekünk, humanoidoknak, annyi. Ebben a
“történelmi darabban” mindezt láthattuk, legalábbis én.

Galileo
Galilei a strandon kinn. Naaagyon lassan mozog, mert mély a homok, és
naaagyon bambán néz, mert vak. Körülveszi őtet a Matematika, a
Pesztonka, az Idegenvezető, a Fordító és a Mélyűr, a Hicsikkel. A
Világmindenséget jelölő háttérvászonra óriási darab csírás krumplik, és
megrágott kétszersültek horrorisztikus képei vannak vetítve, a józan
embert rögtön torkon ragadja a horror vacui. Ezt elűzhetnék a kutyák
vaui – a computer helyesírás-ellenőrző programja is ezt a szót ajánlja.
Aztán a kutyák ugatják a Holdat, miért ne ugathatnák a Jupitert is, a
Jet Propulsion Laboratory G. G.-ről elnevezett űrszondájával. Naív Mr.
Scheib (író, színpadra állító, rendező, galileo) kicsit koppintott Bob
Wilsontól, emlékezzünk a ‘76-os Einstein a strandon c. operára, de
talán ezt ma ki sem szabad ejteni, nehogy egy napra kerüljenek. Ez volt
a fesztivál legrosszabb, leggizodább, leghcvsbdabb, legkxzxíxs
előadása. A nyomorult néző két dolog között választhatott: vagy
feszülten figyelt (ti. megpróbálta megérteni, amit, ugye, nem), vagy
ernyedten unatkozott. A még-nyomorultabb kritikus ernyedten figyelt és
feszülten unatkozott. A tragikus helyzetet egy dramaturgiai elem
menthette volna meg: ha váratlanul bevezetnek egy pitbullt, és kilövik,
mint a Lajka kutyát a vasziónába.