Különös hely a Metanoia
lakásszínháza. Gyermekké tesz, mégis kijózanít. Valami élet előtti,
valami síron túli van benne. Majd minden kellék szimbólum és
iszonyatosan kicsi: modell-groteszk. Az

emberek meg emberméretűek. Hogy is van ez? Óriások vagyunk a káosz kellős közepén?
A védett állatok mi vagyunk, vagyis hát, rengeteg olvasata lehetne
annak, kik is azok. A Védett állatok című darabról borzongva távoztam,
mindig azok járnak persze színházba, akik mindezt már tudják, akiknek
nem kell leckét adni.
Deprimáló volt az én asszociációs fonalam végig. Merthogy az egész
olyan volt, mintha embereken kísérleteztek volna egy munkatáborban.
Apró őrtornyok, ijesztő szerkezetek, WC-gyár, két csontváz-modell a
zuhany alatt, körötte csend és füst.
Mire gondolhattam volna ezen géppuskakemény egyértelműségek közepette?
Tegye fel a kezét egy Metanoiás. Nekem hatvan perc sírkamra élményt
okoztak, közben kitágultak a pupilláim a nagyon sötétben, és rosszul
éreztem magam. Erős élmények. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy az
előadás rossz volt. Nem, egyáltalán nem, sőt meglepően kevés
üresjárattal sikerült egy órányi játékot csinálni, izgalomban tartva
tíz nézőt, olyan volt, mint egy mozi. A mozgások jól követték egymást,
rendben. Ötletbörze is volt. A zene csak fokozta a „hangulatot”, tempót
adott a játszók alá.
Ami a műsorfüzetbe került, az valóban handabanda. Merész előzetesnek
jobb lett volna valami más. Mert az egy zagyvaság, a darab meg ijesztő,
de biztosan ez a feladata is. Remélem, legalábbis.