1. Az iskola-színház
Túl sok a világban a dokumentált kultúra. Sok a könyv, sok a film, sok
az információ, sok a panasz. A régi módszertani modellek elavultak —
kérem. A tanár álljon ki a tábla elé, és mesélje el az anyagot? Kevés.
(Ez legfeljebb Oleg Zsukovszkijnak sikerülhet). Szervezzen
videóvetítéseket? Kevés. Már csak egyetlen megoldás marad: a tantermet
színházzá kell alakítani, és az oktatókat tánc-, mozgás-, és klasszikus
színházi gyorstalpaló kurzuson az alapokra megtanítani. Egy-egy témakör
(például földrajzórán a Jupiter bolygó felszíne és holdjai) előadásakor
háttéreffektusnak be lehet iktatni a videót (mint szemléltető eszközt),
át lehet hívni a könyvtáros kisasszonyt (hogy melltartóra vetkőzve
figyelemfelkeltő tárgyként szolgáljon), esetleg bevenni még a
takarítónénit, hogy ott sétáljon a játéktérben, mert sétálni a
színdarabban érdekes dolog, — és ezután a tanító egy szál trotyiban
eljátsza a nebulóknak hogyan keringenek a holdak a Jupiter körül.
Az ilyen kis művészi marketing-hadjáratok lehet, hogy célt érnek, és
csemetéink Beavis és Butthead helyett esetleg Galileire, a Jupiterre,
Ödipuszra és más szép és építő jellegű dolgokra fognak majd figyelni.
Reklámországban élünk, a diáknak a tananyagot nem előadni, hanem eladni
kell.
2. Az alvás-színház
A közönség kárpitozott fotelszékekben ülve a színpadot figyeli.
Megjelenik a mágus, a guru, a félmeztelen színész. Lassan mozgatja a
kezét, néha lép, leül, lefekszik és feláll. Közben számol: egy, kettő,
három, sok. A nagyérdemű lassan álomba merül, a legkitartóbbaknak a
mágus érdekfeszítő információkat mormol, olyanokat, mint: „hatvan
másodperc van egy percben, hatvan perc egy órában, huszonnégy óra egy
napban...”, vagy a Jupiter orbitális pályájáról beszél, a Föld-Nap
közötti távolságról, a Holdról és csillagokról. Duruzsol, mint Vangelis
az 1981-es Albedo í39 nagylemezén.
Amikor minden szemhéj lezárult, elkezdődhet az igazi előadás. A guru
belép a nézők álmaiba, összefogja azokat, és mindannyian újra a
színpadot látják. Az álomszínpad a jövő, korlátlan térbeli
lehetőségekkel szolgál: a színészek, felugorhatnak, lebeghetnek,
röpködhetnek a játéktérben, vagy akár a közönség feje fölött.
Abban az esetben, ha a színész-hipnotizőr, visszaél az álomban tartott
közönség „kiszolgáltatottságával”, a néző — mentális károsodása, vagy
halála estén valamelyik hozzátartozó — panaszt tehet a David Bowie
Alapítványnál, az ARTCRIME (Művészet nevében elkövetett
bűncselekmények) alosztályán. Bántóan unalmas darabok esetében dühét a
Ex-stasis nevű napilap szerkeztőségében tombolhatja ki, taposó
műlykritikák írása közben.
Vonatkozó előadások:
GALILEO SZIDERÁL 08.02.19:00
|