Leggyötrőbb rémálmainkban, amikor
megfékezhetetlenekké válnak tudatalattink szörnyei és a gyerekkori
ágybavizelés helyett a felnőttkori gyomorfekély előszele riaszt fel
minket a lucskos ágyban, izzadt párnáink közül, akkor sejthetjük, hogy
az átkos rendszer iskolai élményei az oka bioritmusunk ideiglenes
felborulásának. Mert bizony, az iskola túlzottan jó modellje és
színtere első komoly frusztrációink megizmosodásának, amelyek a fúúúj
mit rángatod a fütyidet édes fiam vagy turkálsz hason fekve a
puncikádban kislányom kellemes polgárcsaládi, ödipáló
komplexuscsomag első megkapásától a szereptanulós
gyermekközösség-horror féregöntudatot építő hatásáiig terjednek. A
félelem aztán szépen megeszi a lelket és szorongásainkkal,
perverzióinkkal, teljesítésképtelenségünkkel vagy introvertáltságunkkal
(szerencsés esetben) a karrierizmus vagy az alkohol és más drogkúráink
után a nyugati típusú pszichiáterdíványokon kötünk ki azért, hogy
szenvedélybetegségeinket más típusú függőséggé alakítsuk át.
Szörnykutyaharapást szörnyével: be kell ülnünk tehát azokba az
iskolapadokba, amelyeket Oleg Zsukovszkij, rendezett sorokban rakott
elénk augusztus 2-án, szombaton este kétszer is a JATE Klub osztállyá
alakított alagsori termében azért, hogy a Sonderschule, mint alternatív
event-színházi terápiás iskolai központ gyógyításra alkalmassá váljon.
Zsukovszkij gyermekké tesz, tehát szeret minket újra, azaz
emlékezetünket visszavezeti tudatalattinkba, hogy tisztázzuk magunkat
úgy, hogy felhozza belőlünk a játszadozás örömét. A félelmetes iskola
itt hamar - amikor a tanár úr Zsukovszkij a kérem szépen szerepből
hózentrógeres, rosszcsont nebulóvá vetkőzik - szabadulásunk
közösségi gyermekszobájává változik.
Ez az átváltozás a pedagógia csúcsa: a tanár megmutatja önmagát a
diákoknak. Zsukovszkij játékossága a bizalom művészete. Az eventekre,
happeningekre jellemzően, a különórába mindvégig beavatott közönség az
őt ért első atrocitásokból, a mondd fel a leckét és a hol a házi
feladatod drámájának újraélése után még akkor is úgy viselkedik, mint
egy osztály versus ez az osztály tovább dobálózik a pingpong labdákkal,
amikor a tanár már messze jár. Mindez azért lehetséges, mert a tanár -
egy-két valóban teátrális magánszámtól eltekintve - kommunikál a
diákjaival. Megtanítja őket arra, hogyan asszociáljanak szavak nélkül:
a táblára a félholdat, a házikót, az ablakot, a napocskát és más
szimbólumokat lehet kirakni. A játékban van a te szabadságod: a tanár
magához engedi a kisdedeket azért, hogy gondolkodjanak. Később a
mélystruktúrák határán mozgó nyelvvel szembesíti a nebulókat: egy
oktáveffekttel magasított mikrofonba kisiskolások elégtelen
fogalmazás-dolgozatait kell felolvasni. A kisegítő iskolai oktatás
végén a házi feladat a sok pingpong labda életünk végéig tartó
pattogtatása, és az, hogy ha megdobnak pingpong labdával, dobd vissza
pingpong labdával lesz. A vizsgával pedig magunknak tartozunk majd.
Ebben a performansz színházban nem kulturális metaforáink mögöttes
tartalmai működnek, nem a gyermekkorban belénk táplált tárgyi világ
mítoszai: itt a mentális egészség kreativitás általi helyreállítása a
cél egy kicsit darabosan, rendkívül spontánul, egyszerűen belénk
avatkozva és rafináltan, akárcsak egy jó happeningben, s teátrálisan
maga mutogatóan, emberközeli távolságot tartva (így bomlanak
egészségesen a klasszikus, frusztrációs teátrumok falai!), akárcsak egy
jó színházban, mondjuk egy Thealterschuléban. Tudatalattink szörnyei
megszelídültek, felettes énünk mosolyog, a tudatos okosan bólogat, az
ösztönös pedig megengedi, hogy szorongás nélkül markoljuk meg ruhánkon
keresztül nemi szerveinket és szopjuk az ujjunkat. Ebből az órából,
amely sajnos csak kétszer egy volt ebben a hétben,
szocializációból mindenki csillagos ötöst érdemel.
|