
Jó
helyen van a Thealter, ez abból is látszik, hogy Szeged hivatalos
intézményeinek is van mivel megjelenniük az alternatív fesztiválon. A
III Richárd megkoronázása után a Szegedi Kortárs Balett jelenlegi és
volt tagjai is bemutatkoztak. Négy táncos, két duó, három darab.
Giuliana Urciuoli és Valentina De Piante most a fesztiválon mutatta be
első önálló koreográfiáját. A kezdők naivitásával örülnek meg minden
ötletüknek: milyen jól fog ez kinézni. Jól nézünk ki, mi nézők is, ha
utat akarunk találni a táncműhöz. A címe Átutazóban, ez akármit
jelenthet. Már ilyenkor gyanakodni kezd az ember, és az olasz lányok
joggal teszik. Nem lehet mondani, hogy nem utaznak át, biztos van
ilyesmi is benne, nem tűnik fel a többi között. Létrák, férficipők,
egyikük meztelen háta - hatásosabb ötletek. Valami maníros bronz
napkorong, falról leakasztható, libbenő szoknyák, sok iskolás figura
üresjáratban történő bemutatása - hervasztó elemek az előadásban.
Megkérdezheti valaki, hogy táncelőadás esetében beszélhetünk-e
üresjáratról. Az absztrakt tánclépések szépsége elvileg permanensen
érvényesülhet. Eszembe se jut megfejthető történetet kutatni a színpadi
események mögött (kiötlök itt most helyből ötöt , ha fogad velem
valaki, mindegyik érvényes lesz), mégis azt gondolom, hogy lehet “üres”
egy táncos produkció is. Nem feszülnek mögötte energiák, a táncosok
csak csont-izom gépek. Ennek a két lánynak nem szíve csücske a
szerkezet, félve írom, hogy dramaturgia. Szépet akarnak a színpadra,
szépek akarnak lenni. Egy táncosnak a technikáját szokás dicsérni,
pedig legalább olyan fontos a személyes kisugárzása, hogy úgy mondjam
színészi képessége.
Mint például a Juhos István – Panja Fladerer párosnál. Tagbaszakadt, mégis dinamikus fiú, kicsi,

vékony,
mégis energikus lány. Mindkét számukban test-test elleni küzdelemig
fajul a szerelem. Lelki húzdmegereszdmeg kap fizikai kifejezést mindkét
számukban. A Passomezzo kevésbé érdekes, talán a triviális zenék miatt.
A tánc a zenei alap ellenében nem tud működni. A Csend-ének sokkal
szuggesztívebb hatású: itt is gyakran egymásnak feszül a két test, a
lány felugrik a fiúra, aztán lepattan róla. Van egy almaevés, ha akarom
édenkert. Meg két tükörrel nagyon ötletes játék. Történet nem is
hiányzik, két ember sokrétű kapcsolata van helyette, elmondhatatlan
mélységekig megjelenítve. Ellágyulások és megkeményedések, ragaszkodás
és a másik jelenlétéből adódó tehertől való menekülni igyekvés. A
pontos technika fel sem tűnik, nem jut eszedbe figyelni a
bonyolultságot, fizikai teljesítményt. Az intim közelség vagy a nagy
harcok kötik le a nézőt. Semmi közöm hozzá, de idelátszik a színpadról,
hogy ők igazából is egy pár. Magukat táncolják.