
Leírható-e
a világ kérdések halmazával? Kérdés. Egyetlen valódi kérdés létezik, a
hamleti. Minden más ebből eredeztethető, ami nem más, mint maga a
kétely. A „lenni”-vel nem tudunk mit kezdeni, mert nem választás, hanem
adottság. „Nem lenni” = egy koporsóban feküdni a föld alatt, miközben
nő a köröm és a szakáll.
Lenni, vagy nem lenni maga a világegyetem. A világegyetem maga a
végtelen. A véges nem ellentéte, csupán részhalmaza. Nem más, mint a
végtelen koordinátarendszerében egy ordináta és egy abszcissza által
meghatározott pont. Minden kérdésnek két koordináta felel meg. A válasz
újabb kérdést rejt magában, ami egy újabb pont. A végső válaszhoz
sokféle út vezet, kérdések halmaza. Persze abszolút válasz nincs.
Mindent eldönt az első kérdés. Ha így nézzük, akkor a sors nem más,
mint halálos szerencsejáték. Fej vagy írás. Az érme felrepül,
visszaesik: kizökkent az idő. Melyik a végső kérdés, hol van az utolsó
válasz?
Bármi történik velünk, hajlamosak vagyunk visszavezetni az általunk
legelsőnek hitt pontig. Rosencrantz-ot és Guildensternt hívatták.
Hírnök jött. Ez volt az első pont. Útjukon vándorszínészek tartóztatták
fel őket.
A színház úgy tesz, mintha előre ismerné a válaszokat, persze, hiszen a
kérdések birtokában van. Tükröt tart a világ elé, de önmaga egy külön
világ, amelyben újabb tükör áll, így újból eljutunk a végtelenhez.
Melyik az igazi? Egyes afrikai törzsek az álmot tartják igazi
ébrenlétnek, és a nappalt álomnak. Alice hiába lép át a tükrön, egy
másik világban találja magát, ahol ugyanúgy kérdés-felelet működik, a
különbség annyi, hogy a kérdés felelet, a felelet kérdés. A színháznak
senki nem hisz, elvakítja az afölött érzett öröm, hogy a játékban
mindent szabad.
Hamlet kiskori pajtásai (azt mondják, azok) nem tudták megvárni a színészek előadását. Legalábbis ők ezt hitték.
Rosencrantz és Guildenstern, a tapasztalás és az analízis: csapdába
esnek. Kérdezniük kell, kérdéseik azonban nem konkrét dologra
vonatkoznak – még ha úgy is tűnik –, egymást faggatják. Szemük előtt
lezajlik minden, amire kíváncsiak, de nem látják. Amíg nincs meg a
kérdés, addig nem lehetséges válasz. Nem létezhet. Szerintük.
Hamlet bölcsessége talán a kérdések hiányát jelenti. Ha nem volt
kérdés, nincs válasz. Ha nincs lehetséges válasz, akkor maradnak az
abszolút történések. Nincsenek megelőlegezett alternatívák. Persze ez
hazugság, hiszen minden történés mögött meghúzódik egy folyamatábra, az
elágazási pontjaiban kérdések állnak. Kézről kézre adjuk őket, ha egyet
visszautasítunk, hátunk mögött ott a következő. Nem tudomást venni a
kérdésekről egyéni döntés; felmentést ad a kérdezés kötelezettsége alól.
Rosencrantz és Guildenstern folyamatosan az első kérdést keresik. A
cselekmény során azonban mindig elveszítik. Amíg nem értik az elejét,
addig nem akarják tudni a végét sem. Kénytelenek újabb és újabb
kérdéseket feltenni, mert a válasz nem mutatja meg az utat a következő
kérdéshez. Akkor pedig, rossz volt a kérdés. Rosencrantz és
Guildenstern halott.