Nagyon szeretem és nagyon gyűlölöm a színházat, de azt hiszem, hogy aki
színházzal foglalkozik, megérti: miért nem tudok nélküle élni. Rengeteg
gyötrelmet okoz, de rengeteg örömet is. Amikor ezt a darabot
összeraktam a III. Richárdból, Lorca egyfelvonásosaiből és a saját
szövegeimből, akkor nagyrészt azok az élmények mozgattak, amelyek a
nyíregyházi színházban való jelenlétem és távozásom kapcsán értek. A
színház-a-színházban megoldás a darabban nagyon alkalmas arra, hogy az
egész társadalomra kivetítse a történetet. Végső soron persze arról
szól a dolog, hogy mit lehet kezdeni a színházzal egy olyan világban,
ahol a tévéhíradó naponta hozza a sokkoló képeket, híreket. Ezt a
hatást nagyon nehéz felülmúlni: a mai színháznak alig van esélye arra,
hogy bármivel katarzist okozzon. Ha ilyen kegyetlen és sokkoló a
valóság, akkor a művészetnek az alapvető funkciója válik kérdésessé.
Arról szóljon, ami van, vagy pedig arról, aminek lennie kéne vagy
lehetne? Ez még drámaíróként okozott problémát, rendezőként viszont már
azt kellett megoldanom, hogy az alternatív színházhoz szokott
színészek, akik rendszerint izzadnak, üvöltenek és fetrengenek,
professzionális színészeket játsszanak el, akik rendszerint nem
izzadnak, üvöltenek vagy fetrengenek. Szóval ez az előadás az
alternatív színházhoz képest alternatív. Igazából se a drá-maíróként,
se a rendezőként feltett kérdésre nem sikerült választ találnom az
ÉS-ben, de már nem vagyok benne biztos, hogy egyáltalán folytatnom
kell-e a keresést. Ugyanis ezekre a kérdésekre aligha lehet végleges
választ adni. Én abban bízom, hogy a színházat életben tartja az a
sajátossága – mondjuk a tévéhíradóval szemben–, hogy itt még mindig élő
embereket lehet látni. Csak arra kell vigyázni, ha az ember nem
túlságosan sikeres és népszerű. Azt hiszem, nekem a dolognak ez a része
egész jól megy. Így viszont pénzügyileg és más hasonló szempontokból
nagyon nehéz egy produkciót létrehozni. Ez is egy olyan dilemma,
amelyre még nem sikerült választ találnom.