Minden tiszteletem Meskó Zsolté, aki
egy egyébként meglehetősen érdektelen filmben (A Morel-fiú) nyújtott a
rendezői (Xantus János) és színészi aktivitást messze felülmúló
produceri teljesítményt, és nagyon várom, hogy Magyarországon egyelőre
gyerekcipőben járó szakmáját ennél színvonalasabb produkciókban is
gyakorolja. Apropó gyerekcipő, minden tiszteletem jár Szederkényi
Júliának is (ha ugyan lehet a tiszteletet így megosztani), aki Weöres
Sándor gyerekversei nyomán készített kisjátékfilmet, de nagyon vegyesek
az érzelmeim a produkcióval kapcsolatban. Mert ha valaki úgy filmesít
meg verseket (bármilyen verset), hogy javarészt egy az egyben mutatja
meg – tehát mintegy illusztrálja – a szövegben foglaltakat, akkor ezzel
óhatatlanul egyenlőségjelet tesz a kép és a szöveg közé. Csakhogy éppen
Weöres Sándor az, akivel ezt nem lehet megcsinálni. A film saját
forgatású jeleneteinek nagy részében zöld mezőket, szép gyerekarcokat
és mindenféle labdákat látunk. Úgy, hogy a kicsit arrébb álló vegyipari
kombinát még véletlenül se csússzon bele a képbe; és úgy, hogy a
gondosan válogatott gyerekek legédesebb gesztusai legyenek egymás után
vágva. Weöres zsenialitása ezzel szemben abban rejlik, hogy a valóságot
nem leszűkíti, hanem univerzálissá tágítja, mígnem a végén minden
körbeér, és a teljesség szépségében gyönyörködhetünk. Számomra az igazi
találkozást a szöveg és a kép között a

(mint utóbb csalódottan
konstatáltam) más produkciókból átvett természeti képek jelentették. A
békák esetében ugyanis nem lehet olyan szigorúan venni a castingot,
mint a gyerekeknél. Az alapvető félreértésért cserébe viszont nagyszerű
színészek nagyszerűen mondják el nekünk a verseket. Ezenkívül
rettenetesen izgalmasnak és előremutatónak találtam azokat a részeket,
amelyek nem a szöveg szó szerinti tartalmával, hanem egyedül a benne
rejlő zenével keresték a kapcsolatot. Ezekből a képsorokból
nyilvánvalóvá válik, hogy Szederkényi Júliának milyen hihetetlenül jó
érzéke van a vizualitás és a ritmus mélyrétegeihez – és éppen ezért
zavarbaejtő a nyugdíjbiztosító-reklámok stílusában készült első tíz
perc. Ha létezik a szükséges rossz kategóriája, akkor létezik a
fölösleges jóé is, és a Bóbita-film alighanem ide tartozna. Csak örülni
lehet, hogy elkészült, de igazából semmire se jó. Álomnak túl
valóságos, valóságnak túlságosan álomszerű; gyerekeknek mesterkélt,
felnőtteknek naiv.