
Az Arvisura egykori színészei sorra rendeznek mostanában.
Tény, hogy sok színész rendezett már körülöttem, de én azt hiszem, hogy
engem inkább a személyes utam vezetett idáig, nem a szokás. Sokáig nem
gondoltam, hogy valaha rendezni fogok. De az Arvisura után sok minden
történt velem, sokfelé dolgoztam, és olyan előadásokba is bekerültem,
amelyekben nem csak színészként vettem részt a munkában. Túlzás, hogy
rendeztem volna, de a rendezővel való együttműködésnek mégis más
formája volt ez. Goda Gáborral például speciálisan jó munka- (és
baráti) kapcsolatom alakult ki, de így volt ez Dióssi Gáborral a
Hófehérkében. Szóval eljött az idő, hogy azt gondoltam, most már én is
próbálok egy nagyot. Volt egy kép bennem, az előadás előtt, volt egy
akciósorozat-képzetem, amit mindenképpen izgalmasnak találtam, és azt
gondoltam: most vagy soha, megpróbálom.
A sok társulat, ahol megfordultál iskola volt? És akkor ez most a vizsgarendezésed?
Tudatosan nem akartam iskolába járni. Nagyon jó, hogy sokféle helyen ki tudtam próbálni magam, énekeltem, táncoltam, zenéltem.
Most pedig a régi társaidat rendezted.
Csupa olyan ember van a Népi rablétben, akiket nagyon régen ismerek. Abszolút ismerjük egymást.
A rendezői tekintély...?
Van tekintélyünk egymás szemében, ez nem volt probléma. Ha egyszer
kimondjuk, hogy te vagy a rendező, akkor te vagy a rendező, amíg azt
nem látják/látjuk, hogy gyenge kezű az illető. De hát ez mindenütt így
van. Én tudtam ennek megfelelően működni.
Milyen egyszerre rendezni és játszani ugyanabban az előadásban?
Akkortájt tört el a lábam, és mert ez egy alapvetően táncos darab,
eléggé korlátozódtak a lehetőségeim. De most, hogy már rég nincs rajtam
gipsz, ugyanazt csinálom, mint akkor, törött lábbal. Úgy éreztem, hogy
ez így jó, ahogy van, felesleges lett volna még most beletennem
valamit. Ettől persze aprócska lett a szerepem, de ez volt a legkisebb
probléma. Ez nem szöveges drámai előadás, ahol bonyolult
személyiségeket kell megformálni. Annál sokkal egyszerűbb az egész. Ha
egy bonyolult jellemet kellene ábrázolnom, akkor szükségem lenne egy
külső szemlélőre, de ez most felesleges lett volna. A következő
darabban – ami egy kórházban játszódó betyártörténet – talán másképp
lesz.
A Népi rablét nagy siker, de sokakat sért is.
Meglehetősen megoszlanak róla a vélemények. Vannak, akik gyűlölik és
vannak, akik szeretik. Aki megsértődik az előadáson, annak két oka
lehet rá: vagy olyan tiszta lélek, hogy semmi köze ahhoz, ami a
színpadon történik, vagy hazudik magának. Akik emiatt borulnak ki tőle,
azokat egyáltalán nem sajnálom.
Megkaptátok a színikritikusok díját.
Ez valóban nagy megtiszteltetés. És nagy meglepetés is, mert kritikust
nem láttam az előadásainkon. Ja, egy volt, Sándor L. István, aki késve
érkezett, de még az előadás befejezése előtt elment. Úgyhogy
csodálkoztam is egy kicsit, de nagyon örültünk neki.
Már bocsánat a banális kérdésért: mit gondolsz a jövődről?
Ez valóban egy komoly kérdés. Én bízom saját magamban, és érzek
magamban erőt. A többiek is bíznak bennem, és én is a többiekben.
Erősnek érzem magamat, per pillanat.