Ismeritek a mesét a sánta ördögről?
Egy teliholdas este grabancon ragadott egy diákot, felvitte Madrid
legmagasabb tornyába, és a kedvéért lekapta a tetőt a város összes
házáról. Kukkoltak ott ketten a toronyban kuporogva, az ördög és a
diák, bámuldoztak, mennyi minden történhet egy ilyen nagy városban, és
jól érezték magukat.
Alekszej Merkusev a Derevo alapító tagja, többször is járt már
Szegeden. A Derevo a Thealter legnagyobb felfedezése -- és a Derevóból
alakuló, vele kapcsolatban lévő -- társulatok a fesztivál eddigi
legnagyobb nyeresége. Merkusevet tehát a fesztivál első teltházával
fogadta a közönség, és vastapssal ünnepelte végül. Szeretni akarta őt,
mindenáron.
A Pom Pomból idepottyant házak között kezdődött az előadás, ahogy egy
cilinderes, bohém garabonciás sertepertél az utcán, apáskodik a város
lakói felett. Aztán andalítóan kialszanak a város fényei, a tetők
lerepülnek, és a nagyérdemű beleláthat egy szomorú, cilindertelen alak
szomorú, idétlen péntek tizenharmadikájába.

Kezdődött a bohóctréfa.
A szomorú alak jól érzi magát otthon. Kis dolgok köré csinál nagy
cirkuszt, előszámlálja a hétköznapi élet összes mozzanatát, a bejövés,
kimenés, leülés, felállás, várakozás összes kis rítusát. A bohócok
természete már csak ilyen: sorra veszik a trükköket, küzdenek a
csendben telő másodpercek ellen. Muszáj, hogy mindig történjék valami.
Mindig valami új. Kell tűzköpés, szikraeső, váratlan tüzijáték, égből
hulló sületlen csirke. Ezek a sztenderdek, és a nagyérdemű publikum
valószínűleg dühödten visszakövetelné a jegy árát, ha nem kapná meg
őket. Meg kell néhány újdonság: muszáj a régebbi bohócokat
túllicitálni. Nagy rózsaszín plüssegeret én például sosem láttam még
színpadon.
Merkusev minden poént kiélvez, kivárja a nevetést, gesztusai
hatalmasak: sosem néz úgy, hogy legalább ne emelné indiánmód a szeme
fölé a kezét. Elvégre bohóc. Csak -- mert az ördög, egyebek közt, a
részletekben lakik -- sántít ez az egész. Jó lehetne, de nem ide való.
Ez egy szabadtéri előadás, ami tévedésből került fedett pályára. Így,
körítve mindazzal, ami a színházzal általában jár -- néző jegyet vesz,
kilencre odaér, csendesen elhelyezkedik, és aztán komolyan, sokáig néz
ugyanarra, mint a többiek -- hosszúnak tűnt Merkusev bohóckodása. Meg
ritmustalannak (pedig a bohócok ritmusérzéke, ugye, minimum olyan, mint
az artistáké), meg néhol megoldatlannak, meg olyan minek.
Képzeljük el mindezt inkább holnap délben a Klauzál téren. Mindenki
jobban jár, néző is, bohóc is. Ott szabad jönni-menni, elugrani a
sörsátorhoz, és visszajönni. A Klauzál tér verőfényén mulatságossá
válna a plüssegér, meghatóvá a kettétört bohócszívet elrepítő lufi,
örülnénk, ha tüzet köp a pacák, a következő jelenetet nem látnánk, mert
épp hátrafordulnánk valamiért, de aztán megint pukkanna valami, ami
miatt muszáj volna odanézni, vagy mégsem, de az sem volna baj.
Merkusev, ne hagyd, hogy színházat csináljanak belőled, legyél bohóc!
Azért volt színház mégis: nem az előadásról, hanem arról kellene
hosszan írni, sokat beszélgetni, ahogy a bohóc végül meghajolt.
Félig-meddig megszabadult a jelmezétől, mosolygott, és nagyon örült.
Kecses lett és könnyed: végre lehetett szeretni őt, tisztelni a
mesterségét, és irigyelni a tapsokat. Erre való az egész.