Régen fogadtak színházban olyan
közvetlenséggel és őszinte személyességgel, mint tegnap a Metanoia
Különítmény előadásán. Már a nézőket a zsinagóga karzatára invitáló
színész megjelenése előtt a kezembe nyomtak egy összetekert, spárgával
átkötött papirost. Nem szeretem a cédulázást, ha színház előtt
olvastatnak, de ezt a gondosan elkészített üzenetet muszáj volt
kibontanom. Megijedtem, mert amilyen keskeny volt a papír, olyan
hosszú. Nem is akartam elolvasni, ám felfedeztem Hamvas Béla és Weöres
nevét. Újabb meglepetés, muszáj volt elolvasni is: vajon mire kellenek
ezek a szövegek, hogy jönnek ide? Mit akarnak pótolni? Nos, semmit. Nem
arra szolgálnak. Ráhangolnak valamire, ami nem az úgynevezett
hétköznapi valóság.

Odafönt, a zsinagógában -- az előadás helyszínén -- megint olyasmi
fogadott, amire aligha számítottam: játék, de halálosan komoly játék
(és gyermeki értelemben az). Játék, amelyet nem játszani kell, hanem
játszódik, nem elfogadni kell a szabályait, hanem átadni magunkat
nekik, mint ahogy a tökéletes sötétnek adja át magát az ember, mert nem
tehet mást. A sötétnek, amely egy egészen pici helyen is végtelenné
tágítja a teret. És bizonytalanul botorkálnak a Nap meg a Hold, aztán
megjelennek a csillagok, az űr és a káosz. Hiába minden zárt,
matematikai pontossággal felépített geometriai forma, mert ez utóbbi (a
káosz) nem is odakint van, hanem bent, az elmé(k)ben, a gondolatok
laboratóriumában, ahol zenévé, hanggá lesz. Mozdulatok ritmusává,
mondatok dallamává.
Halálosan komoly játék ez az előadás, mert megélhető. Gépfegyvert
fogtak rám. Szörnyű volt. És nem azért, mert attól tartottam, hogy
elsül. Az elme működésének tárgyiasulása. Költészet a színház
formanyelvén. Extázis-objektum.
...és a meglepetésekből az előadás végére is maradt: kiürült a tér,
elcsendesült minden, semmi taps, semmi színház, semmi ismert és
használt játékszabály. Csak a nézők ültek magukra hagyottan. De nagyon
jó néha magunkba nézni. Színházban is...