Mielőtt a Derevo tagja lettél volna, hol foglalkoztál színházzal?
A Derevo előtt, illetve azzal párhuzamosan jártam a szentpétervári
főiskolára, de nem fejeztem be. A Derevo százszázalékos munkát
igényelt, úgy hogy döntenem kellett a főiskola és a társulat között.
Egyébként a Derevóban senkinek sincs diplomája. Számomra akkor a
klasszikus színháznál fontosabb volt az, ahogyan Anton Adassinski
dolgozott. Úgy éltünk együtt, mint a kolostori szerzetesek, merthogy ez
a fajta színház állapot és folyamat is egyúttal. Ez azt is jelenti,
hogy az előadásokból származó bevételt egyből a következő munkákba
fektettük be. 1986-ban kezdtük a színházat, és 1993-ban kaptam először
fizetést. Az első négy év tulajdonképpen iskola volt, és csak utána
vált a munka rugalmasabbá. A „Derevo-iskola” testi, lelki, szellemi
gyakorlatokra épülő módszere persze most is meghatározó a számomra, de
megpróbáltam magamból is hozzátenni valamit, továbbfejleszteni azt.
Miből „nőnek ki” az előadásaid?
Ez nagyon változó. Van olyan, hogy egy zene az, amihez kitalálok egy
képet, van olyan, hogy egy helyzet az alap. A Vologya bácsiban például
az, hogy valaki otthon ül, és mintha eldugtunk volna egy videokamerát a
lakásában, megfigyeljük, hogy mit csinál. Másrészről ez egy olyan ember
is, aki vigyázza az egész város éjszakai nyugalmát. Tulajdonképpen az
egész, ami történik, egy álom, és azt nem lehet tudni, hogy ezen belül
ő is álmodja-e az egészet. A Vologya bácsi minden alkalommal más és
más, nemcsak azért, mert nincs saját társulatom, és a technikusok
személye változik, hanem mert folyamatosan fejlesztenem kell. Ha
tízszer egymás után eljátszom, akkor talán újra megértek valamit. A
másik darabbal, amit Szegeden játszom, egész más a helyzet. Azt tisztán
látom magam előtt, így aztán az lényegesen már nem is változik.
Szereted a meséket?
Igen, és most jól esik valami meseszerűt látni és mutatni, nem anynyira
szeretem a színpadon a reálisat. Szeretnék majd csinálni egy olyan
előadást is, ami konkrét orosz népmesei motívumokból épül fel.
Mit vársz el a nézőktől?
Hogy hozzáadják az asszociációikat az előadáshoz. Én nem akarok
megoldást adni. A holnapi előadás képei első pillantásra egyáltalán nem
tűnnek összefüggőnek. Nem beszélhetünk konvencionális értelemben vett
cselekményről.
Min dolgozol mostanában?
Egy a butho színház mozdulataira épülő táncelőadást tervezek.