A szervezés tökéletes: a negyedik
napon, amikor a fáradékony fesztivállátogató épp kezdené azt hinni,
hogy akkor ennek vége, jó volt, de tudtuk előre, milyen lesz, és azért
ez egy kicsit kár, akkor beüt a kénköves mennykő, és hirtelen mindent
felforgat (megváltoztatja a leányzó fekvését, már ha leányzó ez a
fesztivál és fekszik). Tavaly Az Álló Idő Színháza szolgáltatta ezt a
kénkövet, és végre idén is becsapott, hogy nagy, váratlan fénnyel
világítsa meg azokat az egyszerű igazságokat, amiket magunktól is
tudhatnánk, mindenféle villámcsapás vagy más patetikus kiegészítő
nélkül -- csak a sok színházbajárás közben hajlamos mégis megfeledkezni
róluk az ember.
Nem nagy ügy, talán kár is ekkora feneket keríteni neki. Fellépett itt
a fesztiválon két fiatal színésznő; Újvidékről jöttek, főiskolások, nem
tudta senki, kicsodák. A Cselédeket játsszák, márpedig nincs gyanúsabb,
mint az ifjú alternatív társulatok gyerekbetegsége, mely
elkerülhetetlenebb a kanyarónál: a Cselédek. Ami egyébként zseniális,
csak ritkán sikerül színpadra állítani. Nekik meg, tessék, sikerült.
A szűk térben hihetetlen pontos elemzés eredményeként létrejött
előadást láthattunk. Jól olvasták a darabot, amíg olvasták, és nem
szégyellték megtalálni benne mindazt, amit Genet sem szégyellt
beleírni. Idáig is kevesen jutnak, de ez még nem volna elég a jó
színházhoz, mert aztán merni is kell eljátszani mindazt, amire rátalál
az ember, és formát kell neki adni és szenvedélyt. Sok elszántság kell
mindehhez meg ész is, valószínűleg, és úgy látszik, ez a két lány
mindkettőben bővelkedik. Összefoglalom az eddigieket: Szorcsik Kriszta
és Mezei Kinga tehetséges, és színpadra született.
Előadásuk a szenvedély bugyrainak fájdalmas, önsanyargató feltárása.
Barokkos tükörlabirintus, anélkül, hogy szépelegne, bölcselkedne vagy
üres effektusokra hagyatkozna. Van az önfeltárásnak egy foka, ami
zavarba ejtheti a nézőt. Ezen a fokon kell túljutni, hogy ott legyünk
ahova csak színház vihet. Ahol megint érdemes mindennel bátran
szembenézni. És ha a színészek bátorsága nem válik magamutogatássá, a
néző biztosan nem kukkoló: ott van együtt ezzel a két, esendő lánnyal
lent a legmélyben. Claire és Solange rituális ön- és
egymásfeláldozásának fokozatai végigvezetnek a szenvedély, a
pillanatnyi megnyugvás, az átmeneti tiszta szeretet, és aztán persze
megint az önromboló szenvedély stációin. Ők vezetnek, és mi nézők,
követjük őket. Nem hinném, hogy volt, aki lemaradt: ennek az erőnek nem
lehetett ellenállni.
Csupa belső, személyes ügy. Mégis nehéz volna megfeledkezni róla, hogy
ez az előadás háborúban készült, a két színésznő a bombázások idején
próbált. Ezért rendelkeznek a bombák energiájával. A szenvedélynek azt
a csupasz állapotát, ahova ők eljutnak, puszta szeméremből vagy
szégyellőségből állatinak szokás nevezni. Ők az állatit mutatják meg:
maguk is átalakulnak, játékaik mintha egy baromfiudvarban játszódnának.
A két cseléd gyerek, de nem ártatlan, még ha néha szeretne is az lenni:
az éretlenség és a felnőttek iránti vágy keverte ki húsbavágó
játékaikat.
Meg a magány. Ezeknek a cselédeknek még Madame sem jutott, egy tyúkot
ajnároznak. A Madame kiiktatásától azonban nem zökken ki az előadás
kereke, pedig a tyúk helyett beszélni kell, a tyúkot mozgatni kell.
Mezei Kinga és Szorcsik Kriszta azonban játszik: nagyszerűen játsszák
be az egyszerű teret, használják eszközeiket, minden száz életet kap
körülöttük. Alig vannak kellékeik: egy pad, egy ablakkeret, egy kalitka
(benne két tojás -- ha akarom, a két egyforma lány sérülékenységének,
bezártságának szimbóluma). Minden efféle előadásban ott leselkedik a
veszély, hogy az eszközök túlságosan szimbolikussá válnak, sokszor
felmutatják, túlhasználják őket. Itt viszont ez is működik, még a tojás
is csak az utolsó pillanatban törik össze, amikor össze is kell törnie.
Dramaturg, rendező, díszlet-, jelmeztervező és két sokat ígérő
színésznő szerencsés egymásratalálása ez az újvidéki Cselédek: pedig
csak két főiskoláját éppen befejező színinövendék önerőből összehozott
műve az egész. Úgyhogy vigyázzunk: ezek a lányok még csak most kezdenek
tanulni.