Keresés
 
  A program | A fesztiválról | Archívum | Sajtószoba | Linkek  
 

THEALTER / Exstasis - 1999. évfolyam - 6. szám / mondja, látja rovat

 

Lapszámaink

gilice - Űr a tükörben

nyomtatható verzió

Páros - páratlan - Alekszej Merkusev

A túlvilági igazságszolgáltatás piros, csillogó bűvészruhába öltözött, fekete hengerben forgatja meg a rózsaszín, műanyagbabányi lelkeket, míg Barbara nevű asszisztense néhány bájos mozdulattal azon ügyködik, hogy a számmutatón páros vagy páratlan érték jelenjen meg. Páros = Mennyország. Páratlan = Pokol. A szőke Barbie-baba a pokolba kerül, míg egy csöppnyi fekete leányka a mennybe. Merkusev előadásának első jelenete lendületes, szürreális képként indul, de túl hosszúra nyúlik, egyre érdektelenebbé válik. Aztán egyszer csak félbeszakad, a hátsó, fehér díszletfalon virágos tájakat, békésen álló és összeomló házakat láthatunk egymás után, miközben a papírfal mögött megjelenik egy ember (akár az előbbi bűvész) hatalmas árnyéka, aki végül újra a díszletfal innenső oldalára kerülve hatalmas ugrással belerepül a Földbe, lyukat szakítva maga után a papírba. Azaz: a túlvilági hivatalnok-bűvész emberként a Földre kerül, bejárja útját, majd belépve a „Légy üdvözölve!”-kapun talán épp ugyanoda jut, ahonnan elindult.
Ha akarom, akár így is leírható a „történet”. Olyan képeket láthatunk, amelyek aszszociácókat ébresztenek, nem kronológiai sorrendben egymást követő, vagy bármely más „hagyományos” módon egységes „cselekményt” alkotó jeleneteket. Így például a tévéjét kapcsolgató ember egyszer csak megpillantja saját tükörképét a tévében. Később két egymást követő képben egy pisztolyával a távolba célzó férfi jelenik meg előbb jobbról, majd balról -- az ő profilját utánzó maszkban, végül a tükörbe lő. Páros = Mennyország. Páratlan = Pokol.
A képek intenzitásán múlik minden. Hogy elég erősek-e ahhoz, hogy magukkal ragadjanak, és a meg-akarom-érteni helyett a hagyom-magam-elkápráztatni érzése vegye át a hatalmat a nézőlélekben. A jelenetek némelyike túl sokáig tart, és így „elmossa”, elerőtleníti saját magát: azt az érzelmi tartalmat, amelyet eleinte még közvetíteni látszott.
Merkusev szinte meztelen, inas-izmos teste pedig -- bár önmagában is nagyon szép látvány -- nem bizonyul a győzelemre esélyes harcosnak a nézőtéren eluralkodó unalom elleni küzdelemben.


Vonatkozó előadások:
Páros - Páratlan   07.28.21:00

2.oldal

Vissza a tartalomjegyzékhez Az oldal tetejére
 

2025 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció