
Aligha tudnám elmondani, mennyire fáj
nekem, hogy a magyarországi filmkészítés oly gyönge lábakon áll mind a
pénzügyek, mind a gyártáskultúra terén, hogy ismét a produceri
kiválóságra hivatkozva kell egy friss magyar rövidfilmet kiemelnem a
Thealter gazdag kínálatából. Győrik Mihály írta, rendezte és
koprodukálta a Keresztutak című, tegnap este játszott, szórakoztató
kisjátékfilmet, melynek ad hoc erényeit mi sem jelzi jobban, mint hogy
ko-zeneszerzőként az a Lajkó Félix bukkant fel benne, akinek koncertjét
éppen a vetítés estéjén mélyen aggódva, ám teljesen hiábavalóan várta a
fesztivál ingyenesújságra-vetődő altipublikuma. Győriket nem rémiszti a
kultúra szüreti kosarába mindeddig hullajtott lédús gyümölcsök
iszonytató lökettérfogata, melyek közt, mi tagadás, nem egy példány
akadt, ami eleve férgesen látta meg a napvilágot: Győrik nemet mond a
csupán önnön köldökét stírölni képes kortárs filmesztétika kataton
fallokráciájára, és a milleneumot egy a kilencvenes évek elejét idéző
retro-slágerrel köszönti. A huszonegyedik század első nagy filmnyelvi
fordulatáért vívott könyökölős hajsza forgatagában biztos pont lehet
számunkra egy-egy nosztalgikus táncdal az érdekes egybeesésekről, és a
rohanó város lakóinak zajos magányáról. És persze a minden idők
ideológiai top tenjének biztos tagjaként számontartott
multikulturalitás eszméje sem hiányozhat ebből az édes-bús,
egyszerű-de-legalább-érthető típusú filmből, nem beszélve a minden idők
ökonómiai top tenjének biztos tagjaként számontartott külföldi szponzor
eszméjéről. Az operatőr Vajda Péter, aki néhány hónappal ezelőtt még e
sorok szerzőjével együtt azon fáradozott, hogy Ernyey Béla televíziós
magazinműsorának hölgyvendégeit olyan színben tüntesse fel, mintha e
vendégek az életben kevesebbet fáradoztak volna a valóságosnál, tiszta,
ökonomikus, sármos és precízen oldalra rendezett képekkel járult hozzá
az éjféli film extatikus érdeklődésben kibontakozó sikeréhez.