1990. tavaszán jött létre, akkor még JATE Stúdiószínház néven
dolgoztunk. Ez az öt-hat ember a magja a csapatnak, akik most is
játszottak.
Ez egy nagyon pontos előadás, minden szigorúan meghatározott, kiszámított. Mennyi ideig dolgoztatok rajta?
Hat és fél évig dolgoztunk a Bálint Sándor Művelődési Házban, és amikor
életveszélyessé vált, felújítási munkálatok miatt bezárták egy évre.
Nekem volt egy albérletem, szerencsére egy nagyon nyitott szemléletű
főbérlővel, és ott csináltuk meg ezt az előadást, tizenegy hónap alatt
készült el, és aztán negyvenkilenc előadást tartottunk a lakásban.
Ebben a térben rákényszerültünk valaminek a felfedezésére. Meg kellett
csinálni, hogy a lakás intimitása átjöjjön, de közben ne váljon
nyomasztóvá, mert a sötétben félnek az emberek. Ugyanakkor nem lehet
megcsinálni azokat a fényszigeteket a fekete drapéria alkalmazása
nélkül, amelyeken keresztül térélményed lehet. Térélmény pedig ahhoz
szükséges, hogy érezzem azt, hogy az emberiség van jelen, tehát nem
szimplán egyes emberek. Nem is a színház érdekel igazán, meg nem a
képzőművészet. Folyamatok érdekelnek, hogy én ezekben a folyamatokban
hogyan vagyok jelen hitelesen, felelősen. Legalábbis hogyan tudnék
hitelesen és felelősen jelen lenni.
Eredetileg te más színházi formanyelvet használtál, miért választottad most ezt?
Nézd, ha valami belül motoszkál, ami meg akar nyilatkozni, vagy meg
akar valamilyen módon mutatkozni, akkor azt megpróbálod megmutatni,
megcsinálni. És úgy tudod megcsinálni, ahogy hívódik. Tehát maga után
vonja a formanyelvet. A másik dolog, hogy mivel egy lakásba
kényszerültünk, azon kellett gondolkodni, hogy egy kis térben hogyan
lehet mégis próbálni, irányokat keresni.

A szórólap szerint a Védett állatok című előadás „ihletője” a nagybátyád...
Igen. És olyan folyamatok, amelyek számomra felháborító történések. A
természettel szemben elkövetett emberi bűnökre gondolok. Úgy gondolom,
hogyha az ember felelősnek érzi magát, a környezetéért és önmagáért,
akkor ezekért valahogy megpróbál tenni.
Hogyan készülnek az előadások? Mennyire te határozod meg, hogy milyen
lesz egy előadás, és mennyi beleszólása van a színészeknek?
Vannak megjelenő tárgyak, eszközök, képek, és aztán amikor elindulunk
efelé, akkor az az ember, aki csinálja, tesz meg egy lépést. Ők is
írnak engem. A jelenlétükkel, a személyiségükkel írnak. Így van a
tárgyakkal is. Mindezek összeadódnak. Van például ez a bádog ágy,
amelyben tulajdonképpen minden nyitva van. Úgy tűnik, hogy zárt, pedig
nyitva van. Az egyik tárgy odahívja a másikat, és az a helyére kerül:
párhuzamosan zajlik a próba és a tárgyak készítése.
Az albérleti szobából egy különleges, harminc nézőt befogadó „fekete
dobozba” került át az előadás. Hol játszottátok ebben a formájában?
Szegeden a Régi Zsinagóga karzatán, ezenkívül voltunk Szentpéterváron ,
a szlovákiai Somorján, voltunk Budapesten a Műcsarnokban, nagyon jó
volt ott lenni, és voltunk a Trafóban. Valószínű, hogy a Trafóba még
megyünk, és lehet, hogy a Műcsarnokba is.
Mi a tapasztalatod, milyen az előadás fogadtatása?
Szentpéterváron nagyon jó volt, nagyon nyitottak voltak az emberek,
utána két órát is ültek ott bent, csak úgy, nézegették a teret.
Magyarországon változó, nyilván vannak emberek, akiket felbosszanthat
ez az előadás, akiket felkavar, felzaklat. Voltak, akik nagyon boldogok
voltak. A Trafó két utolsó előadása például nagyon meleg volt, jó
értelemben, belül. Ragyogtak az emberek, és mi is nagyon boldogok
voltunk. Van olyan előadás, ami talán hűvösebb. Ezek apró, egészen apró
mozzanatokon múlnak. Azért is fontos, hogy precízen a helyén legyen
minden. Egy nagyon pici billegés fölboríthat sok mindent, az előadás
hangulatát, ami teljesen új helyzeteket teremt.
Közreműködtél a Börtön-Passió előadásban is. Ott mi volt a szereped?
Segítettem Kovács Anitának. Anita még az Übü királynál, amikor próbált
és úgy érezte, hogy nem biztos valamiben, behívott, hogy segítsek.
Bementem, aztán összebarátkoztunk az emberekkel, ők elfogadtak és attól
kezdve tudtam segíteni...
Hogy történt a játszók kiválasztása?
Nem mi választottuk őket, ők jelentkeznek. Anita évek óta, legalább öt
éve csinál ott színházat. Emberek jelentkeztek arra, hogy ők színházzal
akarnak foglalkozni. Csak az csinálja, aki szereti csinálni. Egyébként
én csak a szereplőkkel való együttes munkában segítettem. Arra, hogy
miért pont ezt csinálták meg, nem tudok válaszolni.
Most mire készültök a Metanoia Különítménnyel?
A Záróra, részeg angyalok című előadás megvalósításán dolgozunk. Mivel
ez is aprólékos munkát igényel, én úgy gondolom, hogy májusban lesz a
bemutató.