Nézi, így volna helyesebb. A látás
képessége a színházban lehet ugyan áldás, de békesség aligha. A
magyarázat ugyanis nem része annak, ami előadásként él. Él, pedig nem
az élő test színpadon történő megmutatása a színházi biologikum. Hanem
a többi. Többiszámban. A látásról beszélhetünk, a nézetről aligha.
Mégsincs más választás.
Nekem könnyű volna azt mondani: ez van. Egyrészt ez nem igaz. Más is
van, de az nincs itt vagy más is itt van, ami nincs benne a pakliban. A
beregszásziak vagy az újvidékiek nem voltak benne. Most viszont vannak.
Vastagon. Távolról tűnhet úgy, hogy túl távol. Ahogy pedig volt, úgy
túl közel. Az érvényesség mutatványi, innen szinte bántóan intim.
Akárha belelátnánk egy idegen házának ablakán, ahol pedig magunk
vagyunk, és nincs mese. Lucifer fölveszi a cipőt. Leszáll a Földre a
Fényhozó, és fekete cipőben végigcsinálja a Színeket, ahogy írva van.
Amikor elég, akkor hiába minden. A cipőt nem tudja levenni többé.
Beleragadt. Itt, a Földön. A két lány már az átjárást sem ismeri. Ég és
Föld között? Ugyan. A köldök mögött tátongó sír fölött, legfeljebb.
Ott, ahogy folytatódnak ők, a lent és a fent értelmet kap ugyan, de
vigaszt nem. Vigasztalanok voltak ők, s mégis azt mondták: látjátok,
apafejek, csak így! Szégyellhetjük magunkat!
Valóban? Aki itt volt, a végére ért. Ha kezdte, akkor is. Mi, magyarok
igazán. Aki bírt, kiállt a partra és belenézett a vízbe. Kavargott ott
tánc és zene. Silány és súlyos. Pillanatnyilag nincs, ki ezt
elválasztaná. Nincs lenti-fenti. És fordítva sincsen. Aligha nem
mondaná mind, hogy neki micsoda, és, akkor ezt szerinte nem másként,
színházban szólítja a színházat meg, mint valami istenséget, aki
elveszett. Reagens dolog. Igen-igen. Nem is annyira fárasztó, mint tud
lenni, ha avatatlan kezek tapogatják, félvakon. Inkább túl-avatottak
azok a kezek. A Népi Rablét kivette onnan. Süsüék is affelé. Szőke
Szabolcs és zenekara a hangszert szorítja vele. Az Andax végigsimít
újra és újra önmagán. Van találati arány. Hudiék nyomják, a sokból/ban
kell tisztogatniuk. Nehezebb út, de messzi vezet. Felhőék markában
felhő és elillan. Szász úr bábozik, az isten áldja érte. A Maskara
egyensúlyt vételez. Deák Tominak nagyon sok partitúra bajlódás a
mutatóujj. Peró egyáltalán nem múltban kutakod, neki a két tenyere
teleírva van. Egyedüli. Leltározott most Szeged. Láthatták.

Az Örvényt haza akartuk hozni, és Halász hazahozta. Keretes szerkezet,
szeretem. Visszaírni egymás sorsát, egyikét a másikába. Jól vannak, a
helyükön. Az Örvény hazajött, s most itatja föl magát itt. Halász a
Nagy Mutatványosok útján közlekedik, behajtási engedélye van az
irányokba, ahol megáll, szétnéz. Szemző nézte a Zsinagógát, látta,
hogyan szólnak a hangjai. Az Örvény vizébe zuhantak a testek, Halásznak
elég volt kilötyögtetni a tejet, aztán az esőskelős-keringő.
Nem lesz táncszínház. Ez majdnem koncepció volt. S lám. Táncukban, mert
táncol az is, aki vezényel, ott volt, amiért a koncepció.
A börtönben én majdnem meghaltam. Láttam a kor színvonalán a
felhozatalt. A rögzítés megszentségtelenítette azt, amit emberinek
láthattam, láthattunk volna. Én még kilenc év alatt csak négyszer
üvöltöztem. Most nincs róla kamera, de velük. Akinek az arc csak vaku
és kazettacsere, az ide ne jöjjön, legyenszíves! Most van soha. Őket,
az előadást azért kihoztam. Szabadok.
A néző jó. És nagyon kellene segíteni, mert tanácstalan. Minden
tapsban, sütősben és hűvösben ott vert ennek a tanácstalanságnak a
ritmusa. Nem azért, mert nem hitte, amit lát. Azért, mert nem látta,
amit hisz, hitt, hinni szeretne. Nézte, s ezért a hálánk övé. Kicsit
kevesebben. Mindenki befért. Akkor vissza. Oda, ahol kétszázan
kinnmaradtak. Én nem tudom, hogyan, de szívesen elnézegetném, akár már
jövőre is.
Mindenkinek,aki dolgozott is, ti színi-népségek a tapsomat, ti
fesztivál-lelkek, teherautókon és helyszíneken, idegen nyelvekben és
minden technikában és iroda és újság -- köszönöm szépen!
Merkusevnek pedig a rózsákat.
A szirmokat tovább bontjuk.
Röpülj hajóm.
Rajtad!