
Tudta szeretni az esőt Szécsi Pál
mindig is, olyan jól esik elszomorodni tőle. Komoran sétált végig a
Hajnóczy utcán, a régi zsinagógát kereste Szegeden. Voltak már sejtései
róla, hogy mi lehet az a Thealter, de nem tudta, mire is számíhat
pontosan a nyitóelőadáson. Igyekezett valamilyen félreeső helyet
választani magának a furcsa épületben, kényelmesen elhelyezkedett és
azon tűnődött, hogy mikor is járt utoljára színházban, de nem tudott
visszaemlékezni. Jó volt ez a templomhűvös, ez a jellegzetesen öblös
tér, valahogy gyereknek érezte magát benne.
minden reggel szellő lennék
jöttöd várnám nap nap után
lesben állnék kinn az utcán
és hogyha jössz, hajad simogatnám
minden este csillag lennék
hozzád bújnék, úgy szeretném
jaj de kár, hogy csak álom
és nem leszel sohasem az enyém
Elkezdődött az előadás, és kiderült, hogy nem színházról van szó, nem
fog senki játszani. Semleges zene, sok fölösleges szöveg: ezt
nyújtották az élő szereplők. Hanem a film. Szécsi Pálnak könnyes lett a
szeme. Alig bírt már visszaemlékezni a gyerekkorára és soha nem is
mesélt róla neki senki, most mégis ismerősnek tűnt minden. A szegedi
helyszínek a tegnapi séta miatt voltak ismerősek, de a sorsok
valahonnan sokkal régebbről.
viharként tombol már a messzi távol
felgyúlt a régi tűz, a szívem lángol
eszembe jutnak mind a meghitt órák
egy ablak és a te kis szobád
beláttam én már a tévedésem
azt hittem szalmaláng, ellobbant régen
szívembe markol száz kis emlék
megöl a messzeség
Szécsi Pál egyik nagyapja körorvos volt, másik nagyapja laptulajdonos,
aki tönkrement és 1933-ban leugrott a New York palota legfelső
emeletéről. Két nagypolgári család, mint Petőék is a filmben. Ahogy
csónakáznak, vadásznak, születésnapot ülnek: derű, jólét, méltóság. Nem
a didaktikusan bevágott filmhíradórészletek kötötték le, nem is az
elgajdolt zsidótörvények, amiket még szájbarágósan meg is ismételtek,
hanem azt látta a megszállott amatőrfilmes hátramaradt tekercsein, amit
öntudatlanul is mindig keresett, valami biztonságos és élhető világot,
amelyik ott van valahol az idők mélyén. És minden hányattatás és
gyökértelenség ellenére is hinni lehet benne. Maradandóbbak az
ügyetlenül ugrott fejesek, meg a nagymamával korzózó unokák, mint a
bejátszott förtelemes politikai szónoklatok, és ez annyira egyértelmű,
hogy még csak meg sem éri a fáradságot felháborodni az utóbbiakon. Ezek
egyszerűen nincsenek, kihullanak az időből. Ami van, az az enyhén
perverz világfi, aki lefilmezi a vetkőző menyasszonyát és a latrinán a
másik munkaszolgálatost.

nincsen barátom, csak sok haver
és ez időnként kissé lever
príma cimborák, néha tényleg jópofák
semmi más
együtt csavargunk nap nap után
egyről esik szó köztünk csupán
lányról, kalandról
semmi másról, de arról
százszor
két ital között
senki nem közöl
semmi fontosat még
én is hallgatok
arra gondolok
többet érdemelnék
Ezeknél a jeleneteknél már sírt is Szécsi Pál, aki sohasem ismerte az
apját. Szécsi Ferencet, a nyelvészt, költőt, újságírót 1945 elején
lőtték agyon, mint szökött munkaszolgálatost. Szécsi Pál 1944-ben azon
a napon született, amikor a németek megszállták Magyarországot.
Szeszélyes anyja hol maga nevelte, hol nevelőszülőkhöz adta, aztán
56-ban kiment Amerikába és a fia temetésére se jött haza, nem akart
többé tudni róla. Szécsi Pálnak nyolc öngyilkossága volt, az anyjának
nyolc házassága. Szécsi Pál sírt a zsinagógában, mert ő is telibe kapta
a magyar történelmet, és még inkább azért sírt, mert annyira szeretett
volna egy ilyen népes családhoz tartozni, mint a Pető família és levest
enni velük és csónakázni a Tiszán. Nagyon tetszett neki Pető György, ez
a mindig elegáns, szikár férfi. Úgy érezte, szeretne a fia lenni, ennek
sokoldalú, tehetséges embernek, aki például igencsak jó szemű operatőr
is volt, nagyon szépen vannak komponálva még a kukkolós felvételek is.
Szécsi Pál mindig ilyen elegáns és határozott szeretett volna lenni, de
sohasem tudta ilyennek érezni magát.