Mégpedig legalább háromféle
jelentésben fog szerepelni a pacal, hogy mélyebb kérdéseket világítson
meg. Már amennyire világítani tud a pacal és már amennyire a kérdéseket
megválaszolásuk helyett van értelme megvilágítani.
Namármost az első jelentés az ételt
jelenti, amely körül annyi vita dúl: ki viszolyog tőle, ki rajong érte.
Ebben a vonatkozásban tehát szögezzük le, hogy mindenkinek joga van
mindenhez. Aki szereti, hát hadd szeresse. Aki utálja, az meg csak
utálja. Menjünk is tovább az elvontabb pacal-jelentések felé, hogy
közelebb kerüljünk ezáltal a színházhoz is egyszersmind.
Második jelentésében a „pacal” szót hadd idézzük Lovasi András értékes soraiba ágyazva:
„Sörtől elbutult hús, sárral kevert vér,
velő, pacal és széles élettér."
Az Ex-Stasis szerkesztőségében egész nap elszánt sramlizenével
tömhetjük a fülünket, a közeli sportpályán ugyanis valami sörfesztivál
harcosai ásták be magukat. Ennek köszönhetően a legváratlanabb
pillanatokban kap rohamot a szerkesztőség egy-egy tagja és kezdi
kéjesen sorolni, hogy milyen válogatott halálnemeket szánna a derék
zenészeknek abban a virtigli hasítottbőr rövidnadrágjukban.
Nem tudom, hogy lehet-e pacalt kapni a sörsátorban, de az eszmei
mondanivaló szempontjából hasznos volna, ha lehetne. Nyilvánvaló tehát,
hogy a szabad színházak fesztiválja egyértelmű tagadása és elutasítása
a pacal-kultúrának.
Van azonban egy ottfelejtett tábla Szegeden, a Galamb utcában, ahogy a
vasútállomás felől a város felé induló villamos bekanyarodik. Ez így
csárda híján már nem suta reklám, hanem maga a legtöményebb költészet.
Hat szóból áll a vers, amely a harmadik, legemelkedettebb
pacal-jelentést hordozza.
Halak, vadak, pacal,
zúza, zene, hangulat.
Nem tudom, hogy valóban ezt kínálta-e
egykor a Potyka Csárda, én ma már ezt az ókori jóslatok
rejtélyességével vetekedő, haikutömörségű verset egyértelmű üzenetnek
tekintem a szabad színházak számára. Ennek a hat dolognak okvetlenül
benne kell lennie a huszonegyedik század színházában, mármint az
idevonatkozó részében, vagyis a show-business-től most tekintsünk el.
Tehát umtattára ide-oda dülöngélős sörsátori vonatkozásában a pacal
idegen a szabad színházaktól. Viszont a zúza, a zene és a hangulat
mellett pacal nélkül sincsen szabad színház. És vadak nélkül sem… 
Nem hiszek a számokban, tök véletlen, hogy éppen milyen dátumot írunk,
de most valahogy a kerek számok egybeesnek a korszakhatárokkal.
Egyrészt vége a huszadik századnak és azt tapasztaljuk, hogy bizonyos
dolgok érvényüket vesztették. Nincs vége a világnak, csak egyszerűen
ami harminc éve vagy hetven éve súllyal bírt mint színházi cselekedet,
azt most ugyanúgy el lehet követni, de nem több, mint tucatáru. Aztán
hirtelen a végére értünk a kilencvenes éveknek is és látnunk kell, hogy
amik öt éve még működőképes dolgok voltak, azoknak végképp
befellegzett. És ne tévesszen meg a marketing a kerek évszámok körül
senkit, enélkül is tudnunk-éreznünk kell, hogy ha szabadnak akarjuk a
színházat, akkor jó adag beidegződéstől meg kell szabadítanunk.
Összecseng a tízes sorszám meg a nosztalgikus hangulat ezen az idei
fesztiválon, de nyilvánvaló, hogy jövőre valami teljesen másnak kell
következnie. Az X után a pont, az mondatvégi írásjel is egyben.
Az úgynevezett alternatív színház a legjobb úton halad afelé, hogy
konzumcikk legyen belőle. Hogy a gyengék művészete legyen. Az
összezagyvált keleti filozófiák, füstölők, egzotikus ékszerek és
biokaják mellé ezt is megvásárolhassa magának a pontosan belőhető
fogyasztóréteg. Pedig ennek már semmi köze a szabad színházhoz, ez
olyan plázakonform, hogy csak na. Persze a világvége még messze van,
vannak biztató jelek. És itt van nekünk a tábla is, a pontos
útmutatással, hogy a szabad színház nem lehet pacaltalan és kell bele
zúza is meg zene is, különben nem lesz hangulat.
|