A Gyilkosokra menet, pontosabban
előtte, arra gondoltam az esti mozim kapcsán, hogy a Gyilkosok hőseit
vajon miféle pokolból menesztették erre a földre. Afféle
Raszkolnyikovként basztatják-e majd a trolimegállóban a tatarozás
állványait, hátha ledőlnek, mint szegény Bűn és bűnhődés kissé unalmas
főhőse, mire négy oldal alatt sikerül azt a rohadt baltát 90 fokban
belevágnia a célpontba, vagy pedig ez egy olyan magyar film lesz,
amiben végre történik is valami.
Ha csoda nem is, de azért valami történt. Láttunk egy cigiszünetes jó
magyar filmet – már a másodikat idén – és még néha élveztük is. Ez
afféle új.magyar.film.hu – posztindusztriális Bonnie és Clyde (a
rendező verziója), vagy ha úgy jobban tetszik, századvégi magyar
Született gyilkosok (ez az én verzióm). Főhőseik menő újságírók, akik
kegyetlen játékot játszanak napjaink Budapestjén: kicsit lazák, kicsit
modernek, kicsit digitális gátlástalanok (official.hu) – akik remélik,
hogy hitelesen prezentálnak nekünk egy juliette.lewis.hu-t és egy
brad.pitt.hu-t (IMHO).

Ez a második jó (értsd: négyes osztályzatú) magyar film 2000-ben: tehát
van remény, nincs veszve se haza, se haladás. A dolog teljesen rendben
le van filmezve, ha már kell valami, akkor a Wong Kar Wai Chung-King
Expresse jutott eszembe róla. Aljas vágások, pimasz handycam,
felpörgetve, lelassítva, oda-vissza - íme kevés pénzből is lehet
korrekt képet rögzíteni. Mindez megspékelve egy szintén korszellemnek
megfelelő zenével, DJ Titusz és Cliché zenéivel – szóval így elsőre
elkapja az embert ennek a modern western valaminek a pörgése. Jól van
mutatva az éjszakai Budapest a yuppie life kellős közepén, de aztán a
sztorival jó hazai szokás szerint kissé gázok vannak. Elismerem, hülye
tud lenni minden rendőrség, de hogy egy teljesen metál-alkoholista,
frusztrált szinkronszínész hamar jöjjön rá, hogy a sztorit sztorira
halmozó sikeres újságíró párocska (főhőseink: Vanda és Vendel) abból
szedi a jattot, hogy ők maguk generálnak egy sorozatgyilkosságot és
később tálalják, mintha ők találták volna meg az összes holttestet, na
ez az, amit nem hiszek el.
Ennek ellenére néha el lehet a színészeknek hinni, amit mondanak, de
inkább azért, mert mondjuk a gyáras háttérjelenet, meg Vendel a
lámpával például teljesen a Hetediket juttatta eszembe – egyszóval mert
tálalva lett nekünk végre egy film, amiben van kép korrekt, hang
korrekt, meg van rendezve, még el is van játszva, de a történet az még
mindig nincs rendben.
Mondjuk, amikor a kissé hisztérika főhősnőnk megtudja, hogy mennyi
frankó adatot lehet lopni a Műegyetem számítógépeiről, rendszerezett
hallgatói információkat, csak be kell menni és azokat sötét maszkban
ellopni egy Windows Intézőből… Két dolgot szeretnék figyelmébe ajánlani
újságíróinknak. Egy: ha már ilyen kemény arcok, akkor azt is illene
tudniuk, hogy egy egyetemi intézet számítógépes rendszerében az
égvilágon semmi, de semmi rendszerezett, bármilyen szempontből is
értékelhető információ nincs. Kettő: ha pedig szükségük van a szemétre,
akkor bármelyik kis HÖK-vezér egy napon belül multimédiában hozza az
összes fellelhető adatot bármiről, ha kell, még áfás számlát is adnak
róla.