
A Ponyvapotting az első általam
látott olyan igazán jó magyar film, aminek sikerült megküzdenie kis
hazánk filmgyártásának szokásos rákfenéjével, történetesen azzal az
óriási problémával, hogy egy filmet nem elég megrendezni és megvágni,
írni kell mellé egy jó forgatókönyvet. Jó forgatókönyvhöz és ebből
következően egy jó filmhez két dolog kell: egy jó sztori és/vagy jó
párbeszédek. Azért és/vagy, mert a Ponyvapotting éppen arra bizonyíték,
hogy lehet hiteles filmet csinálni úgy is, hogy nem kell az egyes
szereplőknek olyan szerepeket eljátszaniuk, amiket, még ha jól el is
játszanak, akkor sem hisszük el nekik egy pillanatra sem.
A Ponyvapotting története pedig éppen az, hogy nincs történet. Csak
készül, erről szól a film - és ez már elég egy jó filmhez. Nem azért,
mert ez egy alapvetően érdekes történés - a két filmes története, akik
éppen egy filmet forgatnak – hanem azért, mert a szereplők elejétől a
végéig hitelesek. Még csak azt se mondhatjuk, hogy a szereplők
színészkednének, vagy a klasszikus értelemben eljátszanának valakit.
Egyszerűen csak azért jók, mert a párbeszédeik végre párbeszédek,
hőseink pedig még véletlenül sem akarnak direkt értelemben többet,
nagyobbat, vagányabbat szólni annál, mint amilyet épp kell.
Mint az valószínűleg a címéből is kiderül, műfajilag nagyjából a két
címadó darab közé dobhatjuk a filmet, annak ellenére, hogy a két
főszereplő nem annyira a Ponyvaregény gengsztereinek klubjából érkezett
és azt sem mondhatjuk, hogy a házi pálinkánál keményebb drog előkerülne
benne, mégis. A film kétségtelenül legnagyobb poénja, amikor a
Trainspotting nyitó képsorait összevágják a saját filmjükkel és Iggy
Pop Lust for Life című dalára átültetik Budapestre…

A zene egyébként igen rendesen bele lett pakolva a PP-be a Quimby új
lemezének, az Ékszerelmére címűnek a szöveg nélküli változata rendesen
passzol a fővárosi kocsma-életérzéshez, meg úgy általában az egészhez,
és nagyjából arra lett használva a Rammstein is, amire való, úgyhogy a
kép és a „nemsztori” mellé ez is fel lett bokrétaként tűzve.
Egynek is csak ugyanannyi a vége, mint a többinek, a Ponyvapotting egy
magyar viszonylatban nagyon-nagyon jó kis filmecske, üdítő 68 perc –
kötelező darab.
Hasonló szellemben születhetett a fenti filmet megelőző 28 perces
agymenés Autóban címmel, ami végül is nem volt rossz, sőt egészen
őszinte kis próbálkozás volt a film területén. Négy, cannabissal
láthatóan sokat foglalkozó fiatalember beszívott kitárulkozása a nagy
(?) közönség előtt. Ez a rövidfilm, fele ilyen hosszúságban és az
epizódszerű monológokból kissé szelektívebben válogatva sokkal nagyobb
durranás is lehetett volna, így csak 28 perc eleinte rendkívül
szórakoztató, később azonban helyenként leülő kis nagyvárosi
vagánykodás – nyakon öntve Chemical Brothers-zel.