
Nagyon nehéz olyan előadásról írni,
ami tulajdonképpen még nem született meg. A vége meg, mintha elvágták
volna, mint amikor kiszalad a film. Vagy a színész. Mondjuk én szeretem
a meglepetéseket. Bár az utolsó jelenet valami összegzés-féle volt. A
színész észrevett minket, az eddig használt kellékeket (bolygók módjára
keringő labdákat, a király országalmáját, az ősember sörényét, egy
királyfibábut) felmutatta, majd sajnálkozva eldobta őket, átélvén a
kudarcot, miszerint minket ma már nem tud semmivel felvidítani, szóval
akkor már sejthettem volna, hogy nem lesz folytatás.
De hát mégis, mi történt egy órán keresztül? Ahogy beléptünk, Oleg
Zsukovszkij már a színen volt, vagyis a magasban, egy sziklaszirten, a
világ kezdetén vagy végén. Verte a harci dobot ősembernek öltözve.
Erről a magaslatról óriási, fekete, vékony nejlon lepel hullott alá,
amely mögött süvöltött, tombolt a szél, melynek vészjósló hangja végig
kísérte az egész előadást. Ez a tomboló szélvihar határozta meg a
színész mozgását, a legtöbb jelenetben lábujjhegyen imbolyogva
sodortatta magát a széllel. Ez a mozgás akkor volt a legkifejezőbb,
amikor női alakokat formált meg, megmutatva törékeny lebegésüket. A
szél nem csak hangban, de a jelmezként felhasznált anyagok formálásában
is igen nagy szerepet játszott, a fent említett anyagból készült fekete
lepel-ruha és ennek fehér párja önálló játékkal kísérte a színész
repülését, suhanását.

A történések valami általam sajnos nem ismert mitológia foszlányainak
tűntek: képek, harci táncok, ősi nyelven szóló énekekkel tarkítva. Az
énekeket a fény és a helyszín erősen elválasztotta a többi résztől.
Ezeket ugyanis mindig ugyanott, reflektorfényben, egy mikrofonba
üvöltötte (nem tudom, hogy a fülsiketítő hangerő szándékos volt-e, de
nagyon rossz hatással volt a nézőkre, az biztos) ez a furcsa
ősemberszerű lény, hol halandzsa nyelven, hol létező szavak
foszlányainak felhasználásával. Lehet, hogy nagyon személyes dalok
voltak, de sajnos semmit sem fejeztek ki számomra, és minduntalan
megállították az amúgy is felismerhetetlenül általános jelenetek
folyamát. Pedig talán a történet is egész konkrét lehetett, csak mi
valahogy lemaradtunk, kimaradtunk belőle. Néha úgy tűnt, hogy a
távolságot sem sikerül jól beosztani. Vagy túl közel kerültünk, vagy
túl messze.
Reméljük, hogy ez a mai kísérlet szolgált némi tanulsággal, mégsem
ültünk ott feleslegesen. Annál is inkább, mivel Oleg Zsukovszkij, ez az
igen jól képzett, szuggesztív színész minden pillanatban magában
hordozta a lehetőséget, ami azonban teljesen kihasználatlan maradt.
Egyébként is rendkívül nehéz műfaj ez az „önálló est". Főleg mikor „a
színházban a találkozás a lényeg", ahogy Ales Janák is mondta. Hát
kivel találkozzon az ember, ha teljesen egyedül van a színpadon? A
nézővel? Ez elég kézenfekvő lenne, de ha valaki egymaga vezetvén elő a
teljes előadást az idő jelentős részét a színfalak mögött tölti,
öltözés, vetkőzés, pakolás céljából, akkor könnyen elveszti a
kontaktust, a nézők meg a fonalat. Nem tudom, miért akar valaki egyedül
játszani, de attól tartok, hogy ez nem szabad választás, inkább
kényszer diktálta megoldás. Talán még lesz valaki, aki meggyőz az
ellenkezőjéről.