Hogyan született a
Baltazár Színház?
Úgy, hogy nézőként
láttam évekkel ezelőtt Franciaországban egy belga társulatot és egyszerűen
megrendítő előadás volt. Akkor még nem tudtam, hogy nekem ez a dolgom, de azt
tudtam, hogy a színháznak valami baromi jó részét, igaz részét láttam, ami
nagyon nagy hatással volt rám, és teltek az évek, és ez jött ki belőle, hogy
nekem ezt kell csinálnom.
Amikor nézed az előadásaidat,
most is ugyanolyan hatással vannak rád?
Igen, iszonyú jó
érzés. Amikor ott állnak a tapsnál, nagyon boldog vagyok, akkor teljesen
mindegy, hogy itt a nézőtéren mi történik, de érzem, hogy a néző hogy hat oda,
és ők vissza, egy ilyen háromszögben. Akkor érzem, hogy ez jó. Lehet nem
szeretni az előadást, de egyet tudok biztosan, hogy valami jó van benne.
Színházi értelemben?
Szerintem csodát
tesznek. Szépek lesznek színpadon. Persze nekem az életben is mindennél többet
ér ez a belső szépség. Viszont a színpadon ezt könnyebb meglátni.
Nem túlságosan egysíkú
ez a hatás?
Ez egyoldalúan biztos,
hogy nem hat. Pont az a lényeg, hogy nagyon polarizált szerintem. Persze biztos
nagyon sok az előítélet, de úgy gondolom, hogy ez eloszlatható, pontosan azért,
mert olyat látnak, ami nem egynemű valami. Ugye, te sem éreztél sajnálatot?
Nem, de mégis van a
hatásnak egy olyan része, ami a tulajdonképpeni előadástól független.
Az, hogy ők a
szerepüket élet-halálra élik meg. Tudják, hogy ez színház, tudják, hogy ez
szerep, de a játék tétje más. Ezt a tizenegy embert nem én választottam ki,
rengetegen jöttek, az maradt, akinek az a dolga, hogy színházat csináljon. Ezt ő
nem fogalmazza meg így, mert nem tudja megfogalmazni, egyszerűen csak annyit
mond, hogy ő ezt akarja csinálni, és ezt is csinálja három éve.
Ez az előadás hogyan
indult?
Úgy, hogy adtam azt a
témát, hogy egy évig írjanak álomnaplót, így lettek nagyon jó, izgalmas
álom-történetek, ezekből a személyes történetekből improvizációk, ezek után
osztottam ki a szerepeket. Ez nem terápia, hogy az mondja, aki álmodta, hanem
akinek úgy éreztem, hogy ez az ő karaktere, tehát ez mind az ő szövegük, meg
egy pár Győri Zsuzsa vers és egy dal.
Milyen gyakran
játszotok?
Ez a volt a nyolcadik
előadás ebből, de én szeretném, ha minél többet játszanánk, ősztől egy
országjáró turnét tervezünk.
Változik az előadás
egyik alkalomtól a másikig?
Persze, apró dolgokat
változtatnak, szavakat betesznek, már uralják a helyzetet. Ezt tanulják,
tulajdonképpen színészképzésben vesznek részt.
Mindig pozitív a
fogadtatás? Soha nem kaptatok olyan kritikát, hogy ez nem színház?
Nem. Nemrég voltunk
Mezőkövesden, ahol egy, a pestihez képest egész más közeggel találkoztunk. Nem
olyan nyitottak, falun még rejtegetik a sérült gyereket, erősebb az előítélet,
ezért izgultam, hogy mi lesz. A nézőtéren tulajdonképpen végig síri csend volt,
semmi kacagás, mintha kardot nyeltek volna, mégis a végén oltári nagy tapsvihar
volt. Mint ahogy itt is úgy érzem, hogy biztos valami jó történt.
Nem gondoltál arra,
hogy vegyes csapatot hozz létre?
Egyszer beugrott egy
profi táncos, aki a lehető legjobban oldotta meg a feladatot, de amikor Anna
visszajött, az előadások közötti különbség ég és föld volt. Enikőtől, a
táncostól azt kértem, hogy felejtsen el mindent, amit tud, legyen önmaga,
legyen egy gyermek, ne játsszon, semmi legyen. Ezzel persze a lehető
legnehezebbet kértem tőle. Ha nekem mondasz egy ilyen színészt, aki tud semmi
lenni, és óriás egyszerre, az jöjjön!
Vonatkozó előadások:
Tollasbál 07.25.19:00
|