Ennek a filmnek a
gazdája valamikor a kilencvenes évek közepén egy utcai akciófilmet hozott össze
barátaival élesben. A dolog szépséghibája annyi volt, hogy kamerát nem
használtak. A rendező maga a banalitásokkal terhelt élet volt, a zenét Buzás
szolgáltatta szlovák és cseh nyelven. A film tehát szájhagyomány útján került
forgalmazásra, ezért apróbb eltérések lehetnek az eredetiben a lent írtaktól,
de a lényeget tekintve igyekszünk majd korrektek maradni. Tehát Buzás és
barátai kölcsönveszik ismerősük lehasznált kocsiját, hogy Győr-Sopron-Moson
közútjain haladjanak céljaik felé. Elhagyják Nyúl községet, s valahol
Novákpusztán meglátnak egy két és fél méteres felfújható nyulat, melyet azon
mód elkötnek a bolt elől, ahol addig strázsált. Másnap a helyi napilapban
felháborodott írás jelenik meg a tárgyban, hogy vajon ki lehetett az az
elvetemült, aki könyörtelenül eltulajdonította a falu büszkeségét, jelképét és
tájékozódási pontját. Másnap a nyúlrablók jelentkeztek a váltságdíjért. Két
nappal később, mivel már a rendőrség is üldözte őket, fogták a nyulat, kezét,
lábát és füleit összekötözték, s az eredeti helyszínen kilökték a száguldó
Skodából. Ez lett tehát az első és ismereteink szerint az egyetlen valódi
láthatatlan magyar film. Ilyen és hasonló előzmények, valamint az Országalma
biztosította tapasztalatok után kezdett bele emberünk a A kis utazásba.
Az Önök tudósítója
abban szerencsés vagy szerencsétlen helyzetben van, hogy korában éppen megfelel
film történéseinek, hiszen a nyolcvanas évek elején volt tizenhat, mint az
utazás részesei, és éppen maga is bés volt, harmadik bés. Valahogy abban a
középiskolában s a filmbéliben is voltak a tornatanárnővel bizonyos szexuális
események. Ott is voltak korai zsenge szerelem-szerűségek, sör, cigi, intők,
dorcók és csíkos mackók, valamint pókfoci. Sokaknak lett az NDK a felnőtté
válás fontos állomása, vadul pörögtek a szocializmust építő táborok,
izzadságszagú nyáréjszakákkal.
A kis utazás nagyon
jól megcsinált film, a többségében amatőr fiatal szereplőgárda megbízható
bájjal veszi a dramaturgiai buktatókat, hitelesen formálják magukat önmagukká.
Ez a lehető legkevesebb, amit egy ilyen filmtől elvár az ember, de ehhez
természetesen komoly rendezői empátia, biztos kéz, jó ötletek kellenek. Mindez
megvan Buzás filmjében. A forgatókönyv, mely három ember munkája (Buzás mellett
Kőrösi Zoltán és Pálos György jegyzi) minden bizonnyal kimunkált volt,
ugyanakkor lehetőséget hagyott azokra bizonyos szépen bemutatott esendőségekre
is, melyek miatt annyira szerethetők ezek a gyerekek.
A film végére kiderül,
hogy mégiscsak nagy volt az utazás, senki sem tér haza ugyanazon emberként,
mint aki volt az induláskor. Ennek ellenére nincs az a máshol oly gyakori
kínnal kiszenvedtetett hepiend, amellyel még az egyébként is helytelen filmeket
teszik abszolút kezelhetetlenné. A sztorivezetés szépen rímel a témára, elindul
hazulról, beveszi a turmixgépes, keletnémet csajos NDK-t s megint csak hazatér.
Így van ez jól, mert biztosra vehetjük, hogy mindenki volt már legalább egy
ilyen történetnek a szereplője, s mindenki díjazza a róla szóló meséket.
|