„Nincsen nekem vágyam semmi, Alain Delon
szeretnék lenni. Éjjel-nappal napszemüvegben lenni, nincsen nekem vágyam
semmi.” A 2. műsor együttes nyolcvanas évekből származó underground slágere
(mert akkor még volt underground zene és volt underground színház ebben a szűk
hazában) lett a fejléce a nagyon a máról, a duplanullás évekbe fordult
kilencvenes évekről szóló filmnek. Maga a történet egyszerű: elárvult falusi
fiú szüleitől rámaradt házban éldegél barátnőjével és feljárnak dolgozni
Budapestre a sógorával. A sógor is szerelmes a feszes fenekű főhősbe, és a
faluban eltitkolt budapesti munka pedig
szexuális szolgáltatások
nyújtását jelenti idősebb urak számára,
ráadásul az örömfiúk rendszeresen ki is rabolják a kuncsaftokat. Napi
megaláztatások, kegyetlen strici, álmodozás a kilátástalanságból való
megszabadulásról. Nagyjából ennyi. Az egyik szereplő a film nagy részében
„Trainspotting” feliratú pólót visel, hogy mindenkinek világos legyen, mire
számíthat. „Sekély sírhant” is lehetne a felirat: van vér is rendesen. Sőt
lehetne a felirat: „Shopping and Fucking", annak az angol sikeres botránydarabnak
(vagy inkább botrányos sikerdarabnak) a címe, amit nem is értem, hogy miért nem
hozott még színpadra senki ebben a szűk hazában, illetve eddigi működése
alapján valószínűleg az a Zsótér Sándor színházi rendező fogja ezt megtenni,
aki a Nincsen nekem vágyam semmi forgatókönyvét jegyzi a színész-rendező
Mundruczó Kornéllal együtt. (Mundruczó a színészdiploma megszerzése után
közvetlenül nekirugaszkodott a filmrendező szaknak is, ezt nyűvi jelenleg, első
játékfilmje pedig félig-meddig független produkció).
Tehát a némi groteszkkel vegyített
angolszász újnaturalizmus mentén haladunk előre. Azzal a különbséggel, hogy a
derék angolokban gyári tartozék a szociális érzékenység, míg a cinikus
kelet-európai filmes csak zsigerileg akar sokkolni, fel sem merül benne, hogy ő
most a társadalom figyelmét fogja ráirányítani például a perifériára
szorultakra. Éppen ez a céltalan
sokkolási szándék
az, ami sokat gyengít a filmen. Akkor
lehetne igazán erős, vérbeli kelet-európai, ha nem húzná alá a durvaságokat, nem
tartana minden extrém akció után hatásszünetet, hanem magától értetetődő
természetességgel nyomná arcunkba a sok mocskot, mint ahogy az magától értetődő
természetességgel tenyészik Budapest-Gomorrában.
Van sajátos atmoszférája, van sodrása
Mundruczó filmjének, undorító módon azt is lehetne rá mondani mintegy
vállveregetőleg, hogy biztató első film, lesz ez még jobb is. Ugyanakkor nagyon
önállótlan az egész, gondosan összegereblyézi a közhelyes aktualitásokat (épülő
pláza, játékterem, drogok, bunkó biztonsági ember és közveszélyes rendőr),
kicsit elmászik a szürreál felé (képben is megjelennek bizonyos perverz képzelődések,
illetve vágással, gyorsított képekkel sűrít gyakran a rendező), de igazából nem
gondolja végig, hogy mi motiválja a szereplőket. Pontosabban felszínesen
gondolja végig és rögtön ki is mondat mindent a rendkívül suta dialógokban.
A film a manapság
divatos fiatal színészeket
vonultatja fel. Rába Roland most is kiváló.
Nagy Ervinről ennek az alakításnak az alapján sem lehet megérteni, hogy mit
látnak benne, akik látnak benne valamit, csak a fizikai kínok közepette vannak
elvétve őszinte pillanatai. Csányi Sándor most hosszú évekre az ügyeletes
durung lesz, szokásos kliséit hozza ezúttal is. Kovács Martinának ez eddigi
legkomolyabb filmszerepe, talán övé a legérzékenyebb alakítás a meglehetősen
iskolásra (megmutatjuk formanyelvileg mit tanultunk a főiskolán, megmutatjuk,
hogy ismerjük a jelenleg divatos trendeket) sikeredett, de messze nem dilettáns
filmben.
|