Fel tudnád nekem sorolni azokat a
fogyó-kellékeket, amelyeket a „Pihe és por” előadásban használtatok?
Kezdem elölről. Először volt a por, majd a
sör, ecet, tej, bor, banán, citrom, virágok, szivar, szódabikarbóna, liszt, fűrészpor...
Miért használtok „igazi” folyadékokat ? A
közönség úgysem érzékeli, hogy abban az üvegben ecet van vagy víz...
A magyarázat egyszerű. Nem vagyunk
színészek, festők vagyunk, képzőművészek, és a helyzeteket képzőművészként
éljük meg. Ha eszünk, nem tudjuk eljátszani, hogy valami keserű vagy savanyú,
csak ha valóban az. Érezni tudjuk, és átadni ezt az érzést. Nem akarunk
imitálni. A profi színészek képesek eljátszani olyan dolgokat, amelyeket nem
éreznek.
Mazochizmusnak tűnik tejjel, ecettel és
borral kevert szódát nyalni...
Azt se felejtsük el, hogy az ecet és a bor
ugyanannak a szőlőnek a különböző megnyilvánulási formái, és ez fontos. Ennyire
egyszerű.
A „Balett", amely a THEALTER-re
készült el négy nap alatt, tele volt „ellenséges” tárgyakkal. Azt éreztem, hogy
felépítettetek tárgyakból egy világot, majd elkezdtetek harcolni vele.
Számunkra könnyebb és izgalmasabb
létrehozni egy előadást a semmiből, mint egy már megszületettet újra és újra ismételni.
Bejárni egy teret, és kitalálni, hogy mit lehet vele kezdeni, tárgyakat keresni
hozzá. Nem vagyunk színészek, nem játszunk, élünk a színpadon, ezért nagyon
nehéz ismételni. Ha fájdalmat érzek a színpadon, az tényleg fáj, nem mímelem.
Talán emiatt végletesek egy kissé az előadásaink.
A nézőtérről úgy tűnik, hogy szeretitek
ezeket a helyzeteket.
Így élünk.
Mit sugallt nektek a Régi Hungária
bálterme, amikor először beléptetek?
Természetes volt, hogy használni fogjuk
mindkét szintet. Látni lehetett a mennyezetben a sok lyukat, rögtön azon
kezdünk el gondolkozni, hogy mit lehet oda függeszteni. A létező térből
indultunk ki. Az oszlopokból, a talaj egyenetlen deszkáiból. A széket, amit
használtunk, Peró készítette a Metanoia pár évvel ezelőtti előadásához.
Kölcsönkértük, így lett Ache-Metanoia koprodukció...
És a könyvek? Haragban vagytok?
A könyv egyik kedvenc tárgyam. Talán
történelmi vagy vallási háttere van a dolognak. Zsidó vagyok, és a zsidók
számára olyan a könyv, akár egy ikon. Isten része, s mint ilyen, szent dolog.
Azért tönkrement néhány könyv az előadásban...
Azért is szeretem a könyveket, mert sok
bennük a szöveg. Mi nem használunk szöveget az előadásban, valamilyen formában
mégis jelen van. A könyv fontos jel. Olyan tárgyak vannak az előadásainkban,
amelyek körülvesznek bennünket a hétköznapjainkban, és amelyeket megpróbálunk
másként érzékelni, érezni. Nincs üzenet. Nem akarunk semmi konkrétat vagy
különlegeset mondani arról, hogy hogyan kellene élni, vagy mi a rossz és mi a
jó. Megpróbálunk felépíteni egy vázat, amely üres belül és amelyet minden néző
megtölt önmaga kultúrájával, múltjával, hátterével. Minden, amit a néző előadás
közben érez vagy gondol egyenértékű azzal, amit mi csinálunk. Megmutatunk
valamit, interpretáció nélkül, a néző pedig megalkotja az előadást, megtölti
jelentéssel. Persze nekünk is vannak válaszaink a felmerülő kérdésekre, bennünk
is zajlik egy előadás, egy teljesen más előadás, de ez nem fontos és semmi
esetre sem előbbre való, mint amit bárki gondol előadás közben. Fele munka a
miénk, és fele a nézőé...
Hogyan kapcsolódnak össze a festményeid a
színházi előadásokkal?
Minden színházi helyzet olyan, mint egy időben
és térben kiterjedő kép. Képzőművészként gondolkodom a színházról. Ausztriában
készítettünk egy színházi előadást, profi színészekkel, és nem tudtam mit
kezdeni az olyan jellegű kérdésekkel, hogy mit miért érez a figura, milyen
gondolatok, érzések vannak egy mozdulat mögött. Nem tudom. Szerintem a dolgok
egyszerűbbek. Használd a körülötted lévő tárgyakat. Élj velük. Buddha színháza.
Egyszerű, lassú, tiszta képek. Mint egy meditáció. Tárgyakkal.
Vonatkozó előadások:
Balett 07.24.22:00
|