Ez a nap a második előadások napja. A
kifulladásé és a kényelmetlen nézőtereké. Hogyan kerül az Ache amúgy is túl
hosszan elnyúló performansza egy dobozba? A kukucskáláshoz túl sok energia
kell, de mivel az előző előadáson megtanítottak minket arra, hogy nem szabad erőlködni,
hiszen ők is csak játszanak velünk, inkább csak játsszák, hogy koncentrálnak,
ezért kényelmesen hátradőltem székemben, és többször sikerült elérnem a
tökéletes pihenés állapotát. Csakhogy most nem volt ott senki, hogy megkínáljon
egy pohár pezsgővel. Mondjuk, attól nem kellett tartanom, hogy végzetes
következményekkel jár, ha lemaradok valamiről, hiszen itt úgyis csak a
részvétel a fontos. Meg az a pár kép, ha van.
A következő nézőtérre már kissé elcsigázva
érkeztem, de pozitív várakozások fűtöttek. A keddi Teatro Novogo Fronta előadás,
az Ólomköd volt az első ezen a fesztiválon, ahol először végre egyszerűen nézőnek
érezhettem magam. Minden pillanatban uralkodtak felettem a játszók, semmi hátsó
gondolat, csak óriási röhögés, vagy feszült csend. És persze az a kis
szégyenérzet, hogy mi lusta, magyar színésznők csak iszunk meg sminkelünk, és
akkor sem történik semmi, ha levetkezünk a színpadon. Szóval így ostoroztam
magam, de azért arra nem számítottam, hogy ma este, ha kifacsarom minden
tagomat, akkor se látok semmit abból a csodálatos színésznőből, aki tegnap
megnevettetett és lenyűgözött.
Azért talán mindent mégse lehet a
körülményekre fogni, ennek az előadásnak egészen más hangulata volt, mint a
tegnapinak. Mintha kissé elharapódzott volna a realizmus és a líra, a kettő
között pedig: repülés… Én jobban szeretem a sok humort, abszurdot és
groteszket. Nem mintha itt nem lettek volna izgalmas pillanatok (a figurák
hihetetlen gyors, pontos váltogatását már tegnap is megcsodálhattuk, ezért nem
is bántam, hogy ma majd csak egy nőt kell néznem végig), de valahogy mégis
kifulladtak a helyzetek. Ebben talán a túlzott verbalitás is szerepet játszott,
és itt nem csak a számomra alig, vagy egyáltalán nem felismerhető szavakról van
szó, hanem a történetmesélés realizmusáról. Az elvonatkoztatás nem volt elég
merész, nem volt elég költői, képi. Az igazi személyességet csak sejteni
lehetett, de érzékelni nem. Úgy éreztem, mintha nem találtuk volna meg a közös
nyelvet ma este. A tegnapi szélsőségesen megfogalmazott, felszabadítóan
felismerhető karakterek, ma mintha elmosódottabbak, és túlságosan
befelé-fordulók lettek volna. Ez az árnyaltabb fogalmazás ma sajnos valami erőtlenséggel
párosult, igaz a mai történetben csak egy pár ember szerepelt, az állatoknak és
pokolfajzatoknak itt nem volt helyük, és az ő képüket mégsem formálhatjuk a
magunkéra. Azért az emberábrázolás sem teljesen hálátlan feladat…
A két különböző társulat első előadásai érvényes
színeket, nálunk nem annyira kitaposott utakat mutattak, most meg mintha
zsákutcákba kerültünk volna. De hát ez is csak egy állomás, vagy megálló, és
holnap valami egészen más következik!
Vonatkozó előadások:
Aki engem néz 07.26.22:00
|