(Kemény riportalanynak bizonyult Ales
Janák, akit már akkor sem lehetett kizökkenteni, amikor a Teatr Novogo Fronta
előadásán többször fejbe vágtuk a strandlabdával. Amikor megszólítottam, nagyon
mérges lett, mert én azt állítottam, hogy ő a TNF vezetője. Én is szívesebben
labdáztam volna megint, de azért kérdezni is jó, és egy válasz is jó lehet
valamire. Hogy is van ez? Háborút veszthetünk, de csatát nem, vagy fordítva,
csatát igen, de háborút nem? Na mindegy.)
Csak hárman vagytok a társulatban?
Nem, összesen heten. Vannak közöttünk
oroszok, németek, csehek, olaszok, szóval ez már egy nemzetközi társulat.
Van közöttetek rendező?
Ezt nehéz lenne megmondani, ahogyan mi
dolgozunk, nehéz lenne eldönteni, hogy ki a rendező, ki a koreográfus, ki a
táncos. Ez inkább egy speciális életforma, mi minden nap dolgozunk, és a munka
során folyamatosan mindenkinek kitisztul, hogy mi a helye ebben a rendszerben,
nincs semmi előre eldöntve.
Nem hiányzik a külső szem?
Ez egy furcsa dolog, attól, hogy valaki
koreografál, az még nem jelenti azt, hogy kívülről látja a dolgokat. (Itt egy
kis fordulat történt a beszélgetésben, megjött Kozma András barátunk, hogy
tolmácsoljon közöttünk, hogy Alesnek megkönnyítse a dolgát, aki az orosz nyelv
segítségével hol köddé vált, hol széltolóvá.) Minden előadás úgy születik, hogy
a színészek ott élnek a színpadon, és aztán kezdődik a struktúra keresése. Ez a
legérzékenyebb pontja a folyamatnak, ilyenkor rengeteget vitatkozunk.
Természetesen én igyekszem az utolsó szót kimondani, de inkább kimondatik,
kialakul magától, nem egy embertől függ.
Hogyan dolgoztok most?
Minden darabbal a színész önmagát próbálja
meghaladni, túllépni, mindig a következő előadás felé törekszik, a már meglévők
olyanok, mint egy-egy gyöngyszem ezen az úton.
(Remélem ezt felvetted!)
Mi a legfontosabb számodra a színházi
munkában?
A színház az élet egy pillanata, egy
találkozás, ami soha nem térhet vissza. A színész az az ember, aki az
ilyenfajta találkozásokat igyekszik széppé tenni. Lehet, hogy András szebben
tud énekelni, meg táncolni, én viszont mondok egy rossz viccet. A találkozásunk
mégis nagyon szépen sikerült. És ez már soha sem tér vissza, mint ez a szép
nyári este, mint ez az interjú. Nekem inkább az az érdekes, hogy az ihlet
hogyan jön. Ha van ihlet, akkor az ember él. Az ihlet az első, a kimúlás az
utolsó... Semmiféle szabályt nem szeretnék másoknak felállítani. Az ember
olyan, mint a szél, a szél is akkor létezik, amikor fúj. A legfontosabb, hogy
egy archetípussal szembesítsük a nézőt, ha ez sikerül, átzuhanok a mítoszba, a
mítosz világába. Ma már egy mobiltelefonos ember is lehet archetípus, mivel
olyan gyakran látjuk az utcán.
Van olyan színház, vagy színész (Chaplinen
kívül), akit szeretsz?
Mi is a színház? Mi a jó a színházban? Hogy
az mindig egy találkozás, az hogy te láttál engem, mikor én ennyi meg ennyi idős
voltam, és te már soha nem fogsz látni engem ilyen állapotban. Ezért nem tudom
megmondani milyenfajta színházat szeretek, mert a színház szituációkból áll.
A stílusban, a színház-felfogásban sok a
hasonlóság a Derevo csoporttal, az egyik tagotok is onnan érkezett. Hogyan
viszonyul a TNF a Derevo-hoz?
Igen, van közünk hozzájuk. Elkértek tőlünk
két lámpát, és nem adták vissza.
Vonatkozó előadások:
Aki engem néz 07.26.22:00
|