
Példaképeink aranyfogú romák, akik
minden elképzelést fölülmúlva tudnak élni, vagyis mulatni.
Szenvedélyesek és könnyelműek. Kisebb felindulásból már késelnek, de
alázatosan tisztelik a nagymamát. Ilyen tipikus alakok jelennek meg
lelki szemeink előtt, amikor a Besh’o’drom zenéjét hallgatjuk. Nem kell
sok idő és már azonosultunk is velük, jöhet a tánc. Mert akkor ott már
nincsenek gátlások. A felszabadító ugrálás kicsit hasonlít is egy szerb
kólóhoz, pláne ha összekapaszkodunk.
Azért a mai divat mégis csak a balkáni zene. A Besh’o’drom is játszik
román, török, bolgár, cigány (sőt moldvai és gyimesi) zenét is,
meghatározó számaik a Kusturica-filmek zenéit idézik. Pedig milyen rég
volt, mikor először láttuk a Cigányok idejét. Ott aztán volt sírás meg
nevetés. Nemrég láthattuk a tévé-változatot is, tele olyan apró
részletekkel, újabb és újabb finomságokkal, amelyek bizonyították,
mennyire gazdag ez az anyag. És jött az Underground meg a Macska-jaj.
Amíg Kusturica nem unja meg ezt a témát, addig mi is erre a zenére
fogunk tombolni.
A JATE Klub zsúfolásig megtelt, a közönség őrjöng, a fiúk nyomják
tiszta erőből, a lány meg szépen énekel és táncol. A virtuóz szólók
tovább hergelik a nézőket, fokozzák a fokozhatatlant, minden hangszer
megkapja a magáét, egy ilyen szóló bármeddig eltarthat, de a nézők is
állják a sarat, a feszültség alig bírható, pedig a harmonikás meg a
trombitás itt sincs. (Kicsit azért hiányoznak is.)

A népzenei motívumokat populáris francia slágerek, filmzenék
balkánosított feldolgozásai tarkítják. A San Francisco utcáin örök
sláger, igazán feldobja a hangulatot. A román malacbandák a Dallas
zenéjét nyomják hasonló átdolgozásban. Reméljük, nemsokára ez is eljut
hozzánk. Az biztos, a zenészek boldogan játszanak, a lelküket is
odaadják, de ennek megvan az eredménye. Még csak egy éve létezik a
Besh’o’drom, de már igazi sztárok. A vérükben van a zene, vagy valahol
máshol, de ez mindegy is. És a nevük is jelent valamit…