Mindig sajnáltam a nagybőgősöket meg
a fotósokat, ahogy keresztként cipelik a hangszerüket. Elszánt ember
Révész Róbert is, vállán az apparáttal megy egyik előadásról a másikra.
Mindig megvívja a helyét az alkalmas helyért, mint akármelyik civil a
közönségből. Aztán lejátssza az előadást, mint akármelyik színész az
előadásban. Kiváló fotósok vannak, akik képtelenek színházat
fényképezni, mert mindig lemaradnak a pillanatról. Akkor ugyanis már
késő van lőni, amikor beállt a kép, tudni-érezni kell azt előre, mi fog
történni, hogy idejében lehessen az időt megállítani. És tudni kell úgy
komponálni, hogy ne szobrok legyenek a képen, hanem lehessen látni a
képből, mi történt előtte és mi fog utána, hogy az a diszkrét csattanás
elhangzott a sötétből. A jó színházi fotós egy kicsit színész is.
A fesztivál helyszínein öt évet
bemutató válogatás. Volt miből válogatni: Révész mindent lefényképez a
THEALTERen, ott van minden előadáson. ő a fesztivál emlékezete. Mi
marad meg egy-egy THEALTERből a Révész-képeket tartalmazó vaskos mappán
kívül? Ott vannak sorban a polcon: színház-befőttek. Most meg kint a
falon: nézem őket és feltolulnak az emlékek. Ja tényleg, ez akkor volt,
amikor… Ezt vagy ezerszer elmotyogom. Filmmé állnak össze a képek.
Határozott, nagy foltok árnyékból és fényből. És tengernyi arc
testközelből. Mintha odahajolnánk. Vagy ők hajolnának felénk.

Hajnal
van, készül az Ex-Stasis. Révész is befut, vállán a napi zsákmány.
Titokzatos műveletbe kezd a fürdőszobában. Sokáig pancsol a sötétben,
aztán mint a ruhákat, kicsipeszeli a negatívokat. Várja a száradást,
közben beszélgetünk. Sok fotós olyan, mint a diktálásra gépelő
gépírónő, nem jut el az agyáig, hogy mit fényképezett. Révészről újra
meg újra kiderül, hogy látja az előadásokat és véleménye is van róluk.
Megállás nélkül dolgozik a nézőtéren: állandóan dönt, hogy melyik
objektív, milyen beállítás, és közben megéli az előadást is. Szárazak a
tekercsek, újabb különös rítus következik a világítóasztalon a
nagyítóval. Ahogy Révész kiválasztja az aznapi képeket, abból megint az
derül ki, hogy pontosan tisztában van az egyes előadások természetével.
Révész Róbert nem színházat
fényképező fotós, hanem színházi fotós. Komoly különbség van a kettő
között. Utóbbiból talán ha tucatnyi van összesenaz országban… Most gyorsan összeszámoltam, annyi sincs.