Az Andax 1998-ban kezdett egy
lebujban, akár az ezredvég előérzete is mozgathatta őket azon a keskeny
ösvényen, amelynek mostanság már a végén járnak, tehát vagy harchoz
vagy dzsungel ,az ezredvég mindenesetre lejátszóban, s nagyon ideje is,
mert nem jutott eszébe semmi rólunk. Az Andax viszont táncolt tovább –
még – 99-et mutatott a naptár, líraiságukat napipolitikába csavarták,
összerázták – mix – vettek egy mélylevegőt és irány 2000. Na, ott aztán
igen!
Tikkadt és kókadt formák a versekbe vetett bizalom, a szövegerő
mázsáinak görgetése nő, ahogy lábraperdül, férfi, a pisztrángfogó
Csehovot böngészgető Pilinszky, pohár, asztalok, bárlekvár,
szaténkendős robbantós detonizőr, ahogy papírzsepibe ondóz. Színház,
mely korunk – ajaj – súlytalanságát időzi műveiben, számolhat is tízig,
s az egymásra aggatott nullpontok kalandjai között kapirgálhat a Nagy
Monstrancián. Mindenesetre.
Botrány, hogy van egy nő, lát, hall, érez a színházában, mindig
összevadászik annyi palit és partnert, hogy megmozgassa a képüket,
játszanak nyolcat – ez az év is szia! – és közben épít olyat, amit csak
ő tud errefelé, ahol még jó, ha a faszik légyfogónak használják a
színésznőiket. Nyugodtan nevezném világszínvonalnak, amit a Zsalakovics
rendez. Ennek a negyedrészt konvertstációjával fesztiválhegyeket
söpörnek a trendcsillagocskák, szerencse, hogy nálunk a seprűhöz
mindjárt ott a lapát.
A pupillák közelében minden élesebb minden mutatja magát, és ezt a nem
trilogikus néző is analizálhatja a tágulásban. A férfi és a nő maradt
végülis. Nem rossz arány. A duális távolságok a legrövidebb úton
semlegesíthetik egymást, nő férfi nélkül és férfi nő nélkül és együtt
egymásért, mint kislovagok a jégmezőkön, ahol fűse nő. A szépelgősség
csapdája és az unalom bárdja hasogathat, a fűrészek fölsírnak, a világ:
darabokban. Ha majd az unalom szép lesz és méltóságos, ha tovább már
nem mehet még így sem, akkor az ott: paradicsom. Páratlan lehetőség a
megváltás őstermelői számára. Igazolvány, melynek fölmutatása Corpus
Deletei. A Magasztos Mágnes. A Taknyos Turbulencia. A Kikövezett Koala.
A Várandós Villa.
A vonóhorgot most akasszuk le egy pillanatra. Tükörben vetkőztetjük
magunk félidejét. A félidőben még döntetlenre állunk, a végén
kiegészülünk a másikkal, aki nem más, mint a tükör túloldalára szorult
lábunk és kezünk és profilunk, és a parókánk, a szoknyánk, a
kisnadrágunk és a harisnyánk, de a pantallónk alatt már nem viselünk
pantha rei-t. Minden áll, akár egy tükrös almárium, melynek mélyén
evőeszközök várnak a végső nevetésre. A desszertek bölcsen hallgatnak.
A zongorában fanatikus torta, akit elfelejtettek kivinni a játszótérre,
a falmászóverseny így magában inkarnál. Az inkarma élesítve. A
Biztosító embereket küld, hogy megmérje a károkat. Egy simogatás
ittott, egy lehelletnyi légellenállás, egy felsorolás, mely a zsarolás
hibajegyzéke, egy sima. Egy flott.
Halász Péter közlését ideigényelve, ezúton üzenjük az Andaxnak. Bár
tudjuk, az úr eleve saját halgazdaságára, halászati tilalmaira és
haltetemeire gondolt, de mégis.
Rossz színházat kell csinálni!
|